1000 Bommen en Granaten Review

1000 Bommen en Granaten staat bij mij in het geheugen gegrift als de meestgebruikte kreet van Kuifjes bebaarde metgezel Kapitein Haddock. Ook iemand die al over menig zeeën heeft gevaren en waar zijn voorvaderen al hardhandig met beruchte piraten in aanraking zijn gekomen. In dit nieuwe spel van 999 Games kun je zelf op avontuur gaan op zee om schatten te zoeken en piraten te verslaan.

Dit spel, ontworpen door Haim Shafir, bevat een stapeltje kaarten en een flink aantal dobbelstenen. Acht. Het kan omschreven worden als een spel waar je punten scoort door je geluk te beproeven. Op de dobbelstenen staan verschillende icoontjes. Gouden munten, diamanten, papegaaien, apen, sabels en doodhoofden. Je mag dobbelstenen opzij leggen en opnieuw gooien zolang je wil. Je doel is om setjes te verzamelen, hoe groter de setjes hoe meer punten het oplevert en de munten en diamanten zijn individueel ook nog eens punten waard. Het kan niet op.

Het zou natuurlijk wel erg makkelijk zijn allemaal als dit het was, maar ik moet je teleurstellen, of wellicht juist niet, want als je een doodhoofd rolt mag je die dobbelsteen niet opnieuw rollen en als je een derde doodshoofd hebt gerold moet je stoppen en eindig je jouw beurt met nul punten.

Gouden munten geven dus punten per stuk, diamanten ook en daarnaast geven deze waardevolle goederen samen met de andere icoontjes dus punten per setje van elk soort. Beginnend bij een setje van drie en dan steeds meer punten bij grotere sets. Bijvoorbeeld 2000 punten voor een set van zeven aapjes.

Op het moment dat een speler 6000 punten of meer heeft mag iedere andere speler nog een keer en dan wint de speler met de meeste punten.

Er zijn nog twee spelelementen die ik niet heb uitgelegd. Ten eerste heb je de stapel kaarten. Aan het begin van elke beurt draait de actieve speler een kaart open en kijkt wat op de kaart staat. Op de kaart kan een extra diamant of gouden munt staan die je die beurt kunt gebruiken. Of een aap en een papegaai, waardoor je die beurt apen en papegaaien als een en dezelfde set mag gebruiken. Of er staan extra doodhoofden op. Of een piratenschip die je met sabels moet verslaan om punten te scoren. Of een schat. Of een piraat.

Ook gebeurt er iets speciaals als je bij je eerste worp gelijk vier of meer doodshoofden gooit. Dat is niet best. Doe je dat bij een latere worp ben je af, maar nu mag je naar doodshoofdeiland varen en door blijven rollen zolang je maar een doodshoofd gooit in elke worp. Aan het eind van je beurt krijg je hier zelf niets voor, maar voor elk doodshoofd dat je uiteindelijk voor je hebt liggen krijgen alle andere spelers puntenaftrek. Even lekker pesten.

Zo ben je dus heel rechttoe rechtaan aan het rollen tot je niet meer wil of kan. Beurt na beurt probeer je de dobbelstenen zo opzij te leggen, weer terug te nemen en te rollen zodat je uiteindelijk met honderden of zelfs duizenden punten je beurt eindigt.

Je wordt hierin een beetje begeleid door de kaart die je aan het begin van je beurt trekt. Die kaart geeft je toch een kleine voorsprong, of met een doodshoofd juist een achterstand, in een bepaald gebied. Of een doel als het om de piratenschepen gaat die je moet verslaan.

Uiteindelijk blijven het ook dobbelstenen waar dit spel om draait en heb je dus ook een beetje geluk nodig als je goed wil scoren in je beurt. Het voordeel wel is dat je eerder afgelegde dobbelstenen, buiten de doodshoofden natuurlijk, gewoon weer in je hand kunt nemen en kunt werpen. Op een gegeven moment is het gewoon zaak om een keuze te maken voor welk symbool je gaat en dat kan uiteindelijk goed of slecht uitpakken.

Verder is de interactie in 1000 Bommen vrij beperkt. Buiten de beurten dat iemand naar doodshoofdeiland afreist heb je weinig met elkaar te maken. Is dat een probleem in dit spel? Nee, dat denk ik niet. De beurten zijn zo snel dat je zo weer zelf de dobbelstenen mag pakken. De beperkte interactie zorgt er eigenlijk ook voor dat dit spel met elk spelersaantal prima werkt.

Ik heb trouwens geen idee waarom er voor gekozen is om met duizendtallen te werken. Dit had makkelijk met een nulletje minder gekund, maar wellicht klinkt het gewoon wat spectaculairder. Als we het dan toch over piratenschatten hebben laten we het dan maar gelijk ook over duizenden punten hebben.

1000 Bommen en Granaten is echt een familiespel en dan bedoel ik eigenlijk een familie met kinderen. Veelspelers zullen hier weinig mee hebben denk ik, het is toch een spel met vrij veel geluk en een beperkte hoeveelheid aan lastige keuzemomenten, maar komen er kinderen bij kijken, mensen die zelden tot nooit spellen spelen, of hou je gewoon van lichtere spellen, dan kan dit een best aangenaam tussendoortje zijn. Dan zorgen die twee zaken er juist precies voor een spel waar iedereen tot het einde mee kan doen en, zelfs als je honderden punten achter loopt, je nog steeds kans maakt op de overwinning ook.

Op het moment van het schrijven van deze recensie heb ik 1000 Bommen en Granaten 3x gespeeld.