Abyss Recensie

Abyss13

Diep in de zee. Diep in de zee. Ik zeg je eerlijk. Hier is het heerlijk. Diep in de zee! Nee, Sebastiaan zong zeker niet over the Abyss.

AbyssSPECS

In Abyss, zich afspelend in de diepe oceaan, probeer je verschillende Lords te beïnvloeden met behulp van bondgenoten, of hulpjes. Die hulpjes helpen je om zaken te doen met de Lords en de Lords helpen je om de juiste locaties te controleren. Aan het einde van het spel win je door het hebben van de juiste combinatie van locaties, lords en hulpjes.

Elke speler begint het spel met een parel in zijn schelpje. Parels zijn het betaalmiddel in het spel. Het speelbord is in drieën verdeeld: de Diepe Oceaan, de Raad en onderaan liggen de Lords, in het hof.

Abyss4

Hulpjes zijn kaarten die een bepaalde kleur hebben en op die kaart staat een cijfer. Je kunt ze krijgen door de steun van de Raad of door de Dieptes te doorzoeken. Deze hulpjes heb je nodig om Lord kaarten te bemachtigen. Een Lord heeft een prijs, is een aantal punten waard, heeft soms een aantal sleutels, en de meeste Lords hebben een speciale eigenschap.

Aan het begin van het spel liggen er zes Lords open op het bord. De rest van het bord is leeg.

In je beurt kun je een parel per Lord betalen om het hof aan te vullen als dit minder dan zes Lords bevat. Daarnaast moet je een van de volgende drie acties uitvoeren; je kunt de dieptes ontdekken, je kunt een stapel hulpjes-kaarten pakken van de zelfde kleur van de Raad of je kunt een Lord kopen.

Abyss12

Wanneer je besluit om de Dieptes te gaan verkennen moet je een voor een kaarten trekken van de stapel hulpjeskaarten en elke keer als je een trekt moet je hem aanbieden aan de andere spelers. In spelersvolgorde kunnen de spelers die kaart dan wel of niet kopen. Zo gaat het met elke kaart die je trekt. Voor de eerste kaart die in jouw beurt wordt gekocht moet die speler jou een parel geven, voor de tweede twee parels, en zo voort en zo verder. Een speler kan maar een kaart per beurt kopen, maar het hoeft niet.

Mocht er nou niemand interesse hebben in een kaart, dan kun je besluiten om hem zelf gratis op hand te nemen. Je beurt is dan ten einde. Er zijn vijf plekken om kaarten neer te leggen. Als je de kaart zelf niet wilt ga je gewoon door met kaarten trekken, maar de laatste kaart moet je zeker nemen, je krijgt er dan wel een parel bij als bonus.

Abyss9

Het kan zijn dat je een monster trekt. Jij moet dan kiezen; ga je hem verslaan of laat je hem links liggen. Doe je dat eerste krijg je een bonus, afhankelijk van het monster fiche op het bijbehorende spoor, en is je beurt ten einde. Doe je het tweede, dan wordt het monster fiche een plekje naar beneden verschoven op het spoor, de bonus voor het volgende monster is nu wat aantrekkelijker geworden, en kun je verder gaan met het trekken van kaarten. Bij bonussen moet je denken aan parels, sleutels of monster fiches. Dit zijn fiches die een aantal punten waard zijn.

Nadat je een kaart op handen hebt genomen of een monster hebt bevochten eindigt je beurt en worden alle kaarten die noch door jouw tegenstanders, noch door jouzelf zijn gekocht of gepakt op de bijbehorende plekken, kleur bij kleur, gelegd. Als je de steun van de Raad vraagt, een van de acties die je kunt uitvoeren, mag je een van de stapels van een kleur op hand nemen.

Abyss222

Als laatste heb je de mogelijkheid om een Lord te kopen. Linksonder op een Lord kaart vind je een nummer en een of meerdere belletjes, met een belletje in een kleur van een hulpje. Stel je voor, je wilt een Lord kopen met drie belletjes, een daarvan is rood, en daaronder staat het getal 12. Dit betekent dat je deze Lord kunt kopen door te betalen met drie verschillende soorten hulpjes kaarten, waarvan minstens een kaart rood moet zijn. De totale waarde van alle hulpjes moet twaalf of meer zijn. Hoewel, mocht de totale waarde minder dan twaalf zijn, kun je het verschil bijleggen met parels. Je moet wel precies drie verschillende types hebben gebruikt.

Je mag dan de Lord voor je plaatsen. Plus, je mag het laagste hulpje voor je leggen. Dus, als je betaald hebt met een rode drie, twee groene hulpjes van twee en een blauwe vijf, dan mag je een van de twee groene kaarten voor je leggen.

Sommige Lords hebben een speciale eigenschap, die eenmalig en meteen wordt geactiveerd, of ze hebben een eigenschap die je gedurende het hele spel een extraatje geeft.

Abyss8

Op een Lord kaart vind je soms ook een sleutel. Op het moment dat je drie sleutels hebt verzameld moet je een locatie pakken en de eigenschappen van de gebruikte Lords afdekken. Je kunt die eigenschappen niet meer gebruiken. De locaties zelfs hebben speciale eindespelscoringscondities. Bijvoorbeeld, je krijgt x punten voor elk geel hulpje dat je voor je hebt liggen, of krijg twee keer zoveel punten als de Lord met de laagste hoeveelheid punten.

Abyss7

Wanneer je een Lord koopt wordt de rij met Lords niet aangevuld. Dit gebeurt alleen als vier van de zes Lords zijn gekocht. De speler die de vierde Lord koopt krijgt twee parels als bonus.

Het spel eindigt als een speler zijn zevende Lord koopt, of als het hof moet worden aangevuld en de stapel Lord is op. Elke speler, behalve diegene die het einde heeft veroorzaakt, is nog een maal aan de beurt en daarna mag iedereen nog zijn laagste hulp kaart van elk type uit zijn hand op tafel leggen.

Dan krijgt iedereen punten voor hun locaties, Lords en monster fiches. Plus, je telt de hoogte hulp kaart van elke type bij elkaar en telt dat weer op bij je andere punten. De speler met de meeste punten, wint het spel.

Laat ik maar beginnen met te zeggen dat ik de illustraties op de kaarten er geweldig uit vind zien. Ze zijn wat aan de donkere kant, zeker qua sfeer, maar goed, op de bodem van de oceaan wordt er ook zelden genoten van de warmte en het licht van de zon. Het past dus wel dat donkere. Ik vind het erg sfeervol, erg mysterieus. Het bord ziet er niet speciaal uit, de illustraties daar zijn vooral functioneel. De doos, echter, is weer top. Elke keer als iemand die doos bij mij thuis ziet staan wordt er altijd gevraagd wat het is die doos, een teken dat de illustratie doet waar het voor bedoeld is, de aandacht trekken.

Het spel zelf heeft erg simpele mechanismen. Het komt langzaam op gang, want je start zonder kaarten in je hand en met maar een parel, dus de startspeler zal beginnen met de dieptes verkennen, en speler nummer twee waarschijnlijk ook. Daarbij kunnen maar weinig spelers kaarten kopen in het begin, ze hebben immers nog maar weinig parels tot hun beschikking.

Eentje maar, en dat betekent dat, doordat de kaarten nadat naarmate meer mensen ze willen kopen ze steeds duurder worden en men die hoeveelheid parels nog niet heeft, het dus lastig wordt. Pas op het moment dat er meer parels het systeem in komen, door Lords, door monster bonussen, of door de bonus voor het pakken van de laatste kaart in de dieptes, verandert dit.

Vanaf het punt dat iedereen wat kaarten heeft bemachtigd en wat meer parels in zijn bakje heeft liggen raakt het spel in een stroomversnelling.

Abyss is geen zwaar, of moeilijk spel. Je kunt eigenlijk maar een van drie dingen per beurt doen en de keuzes die je moet maken zijn niet vreselijk lastig. Je kunt wat leuke combo’s verzinnen met de Lords die je kunt kopen en je moet ook wel goed nadenken over welke hulpjes kaarten je gebruikt om zo’n Lord aan te schaffen. Ze zijn punten waard aan het einde van het spel, dus je wilt niet met alleen maar lage kaarten overblijven. Ook is het van groot belang om de juiste locatie te kiezen, maar vaak komt het er eerder op neer dat je er een kiest passende bij de hulpjes of Lords die je al hebt, dan dat je een locatie kiest en er dan een strategie omheen gaat bedenken.

Het meest interessante element uit het spel vind ik de balans die je moet vinden tussen het kopen van Lords en de bijbehorende speciale eigenschappen en de locatie die je moet pakken als je drie sleutels hebt verzameld. Je moet goed nadenken wanneer je welke Lord koopt. Het zou zonde zijn als je net een Lords hebt gekocht, die je elke rond een parel geeft, of die ervoor zorgt dat je tegenstanders meer kaarten moeten betalen voor een Lord, en je moet diezelfde Lord gelijk afdekken met een locatie tegel, omdat je drie sleutels hebt verzameld. Of je moet die Lord expres hebben gekocht, zodat de anderen hem niet kunnen kopen natuurlijk. Speciale eigenschap vs. bonuspunten aan het einde van het spel, een leuk idee.

Het spel speelt in zijn geheel gewoon lekker weg. Je kunt altijd wel iets leuks doen. Er zitten wat kaarten in waarmee je de ander kunt dwarszitten, maar daarmee hoef je, als dat jou overkomt, jouw strategie en kansen op de overwinning echt niet in de prullenbak te gooien. Het is geen zware jongen, maar het is ook weer niet zo dat de punten zomaar voor het oprapen liggen, je zult echt wel een beetje moeten nadenken, maar wel op een leuk familiespel niveau. Lekker ontspannen een spelletje spelen.

Beoordeling4