Alien Artifacts Review

Explore, expand, exploit, exterminate, dit zijn de vier elementen van een 4X spel. Op onderzoek uit, uitbreiden, uitbuiten, uitroeien dus. 4U, zoiets? Normaal gesproken zijn dit soort spellen een lange zit. Uren spelplezier. Portal Games probeert hetzelfde gevoel in zestig minuten te proppen. Is dit gelukt?

In Alien Artifacts, gemaakt door Viola Kijowska en Marcin Senior Ropka, ben je een bepaald volk. Elk volk heeft een speciale eigenschap en een eindespelconditie waar ze punten mee kunnen scoren. Dat is niet de enige manier, maar op de andere manieren om punten te verzamelen kom ik later.

Elk volk, elke speler, focust zich op drie gebieden. Het ontwikkelen van technologieën, het uitbreiden van hun ruimtevloot en het ontdekken van planeten. Dit krijg je voor elkaar door het succesvol inzetten van de grondstoffen die je tot je beschikking hebt.

Elke ronde start je met drie handkaarten en op elke kaart staat aan de boven- en onderzijde een aantal grondstoffen afgebeeld. Een tot drie grondstoffen aan elke zijde om precies te zijn. De grondstoffen aan elke zijde zijn van een andere soort en elke soort grondstof hoort bij een bepaalde actie. Behalve goud, die kun je als joker inzetten. In je beurt mag je twee grondstofkaarten spelen, deze limiet kan later verhoogd worden. Je kiest een grondstof en je draait je kaarten naar de zijde van die grondstof. Stel je hebt een blauwe twee en twee blauwe eenen in je hand. Dan kun je dus, omdat je er maar twee mag gebruiken, twee eenen of een twee en een een inzetten, voor een totaal van twee of drie blauwe grondstoffen die je die beurt kunt gebruiken.

Wat kun je doen? Nou, eerst is het belangrijk te weten dat je in je beurt maar een ding mag doen, een actie mag uitvoeren. Ook moet je weten dat je drie soorten kaarten hebt. Deze kaarten kun je kopen voor vijf geld, dit zou dan je actie zijn voor die beurt. Je hebt schepen, technologieën en planeten. Eerst moet je een kaart kopen van de trekstapel van het soort kaart dat je wilt hebben. Een beurt later zou je die kaart kunnen ontwikkelen, bouwen, hoe je het ook wil noemen. Je levert een aantal grondstoffen in, je speelt dus twee kaarten met de grondstof die bij de kaartsoort hoort, en dan mag je die kaart van links van je spelersbord, naar rechts van je spelersbord verplaatsen. Alleen de kaarten die rechts van je bordje liggen zijn actief en hoe meer kaarten van een bepaalde soort je daar hebt liggen hoe duurder het wordt om dat type kaart naar de rechterkant van je bord te krijgen.

Op het moment dat je een kaart ontwikkeld dan heb je een keuze. Een kaart heeft namelijk twee kanten. Een donkere en een lichte zijde. De Opertional en de Logistic kant, zoals het officieel heet. Een schip kun je bijvoorbeeld bouwen om je grondstoffenkaartenlimiet te verhogen, dan mag je voor een bepaalde actie meer kaarten spelen, of je kunt hem bouwen om mee aan te vallen. Daarover later meer.

Een technologiekaart kun je inzetten als speciale eigenschap of als eindespelscorekaart. Een planeet kun je ook op twee manieren bezetten. Je kunt een korting op het ontwikkelen van bepaalde type kaarten krijgen, of je kunt er extra goederenkaarten door krijgen, maar wellicht ook wat punten.

Je moet het zo zien, logistieke kaarten geven je een bonus of eigenschap, kaarten op hun operationele zijde geven je ook wel iets, maar de puntenbonus is wat onzekerder, je moet er misschien wat geluk mee hebben, of wat harder voor werken.

Er zijn nog vier andere acties die je kunt doen in je beurt. Je kunt goederen inleveren voor geld, waarmee je dus nieuwe kaarten kunt kopen. Je kunt voor vijf groene goederen al je operationele planeten activeren. Je trekt dan een goederenkaart, legt deze onder de planeet om later in te zetten en is het symbool op de kaart ook nog eens gelijk aan het symbool op de planeet, dan krijg je een punt.

Je kunt ook vijf blauwe goederen inleveren om al je operationele technologieën te activeren. Dit zijn eindespelcondities, maar door deze actie te doen, kun je ook tijdens het spel punten krijgen als je aan de gestelde conditie voldoet, al is het wat minder dan aan het einde van het spel. Je krijgt bijvoorbeeld punten als je een x-aantal verschillende planeten hebt ingenomen.

Als laatste kun je, door vijf rode goederen in te leveren, al je operationele schepen activeren. Hiermee val je de Aliens aan of een andere speler. Kies je voor een aanval op een andere speler, dan mag die speler een verdedigingsplan spelen als die er een heeft, anders gebruikt hij het algemene verdedigingsplan. Als je de aliens aanvalt vecht je tegen de alienkaart die open op tafel ligt. Je trekt in beide gevallen een goederenkaart en kijkt naar de waarde die erop staat, tel daarbij de eventuele gevechtskracht van het schip waarmee je aanvalt bij op en je hebt je totale aanvalskracht. Deze kracht corresponderend met een bepaald resultaat dat op de alien kaart of verdedigingsplankaart staat. Bij lage waarden is het resultaat vaak minder, dan bij hoge waarden, zoals je wellicht kunt begrijpen. Soms verlies je het schip, soms krijg je punten of geld, maar misschien het leukst is het als je een Alien Artifact kaart krijgt als bonus. Deze kaarten zijn voor eenmalig gebruik, maar zijn over het algemeen zeer krachtig.

De ene keer zal hij beter uitkomen dan de andere keer, maar dat ligt dan meestal meer aan het moment van bemachtigen van de kaart, dan aan de kracht van de kaart zelf.

Aan het einde van je beurt trek je weer bij tot drie goederenkaarten in je hand. De goederentrekstapel is gelijk ook de klok van het spel. Afhankelijk van het aantal spelers dat meedoet mag je een x-aantal keer door die stapel heen voordat het spel is afgelopen.

Je hebt in de loop van het spel hopelijk al punten verzameld, bijvoorbeeld door Aliens aan te vallen, of door aan de voorwaarden van  technologiekaarten te voldoen.

Aan het eind krijg je een punt voor elke kaart die je aan de rechterzijde van je spelersbord hebt liggen, je kijkt aan welke eindespelcondities op jouw technologiekaarten je hebt voldaan en jouw volk heeft ook nog zijn eigen eindespelconditie waar je punten mee kunt scoren. Tel alle punten bij elkaar op en diegene met de meeste punten, die wint het spel.

Goed, mijn conclusie is dat ik Alien Artifacts een heel leuk kaartspel vind. De beurten gaan razendsnel. Je beurt is net ten einde en je bent alweer aan de beurt. Natuurlijk, in je eerste potje zal het nog even aftasten zijn, misschien een regeltje opzoeken hier en daar, maar daarna vlieg je door het spel.

Dan er is ook nog de vraag of het echt aanvoelt als een klassiek 4X spel en daar kan ik simpelweg geen antwoord op geven. Ik ben namelijk niet zo bekend met dit genre spellen. Over het algemeen duren die te lang voor mijn smaak, veel te lang. Ik kan wel antwoord geven op de vraag of ik echt het idee heb dat ik bezig ben met de vier X-en, en dan is het antwoord nee, niet echt. Ben ik echt aan het uitbreiden. Ja, mijn rij kaarten misschien. Maar mijn ruimterijk? Ik krijg niet echt dat gevoel. nee. Uitbuiten, nee, uitroeien, ook niet, en vreemde planeten ontdekken, niet echt. Ik heb nooit gedacht van ‘kijk mij eens een buitenaarde beschaving opbouwen’, maar dat was voor mij ook helemaal niet nodig. Het spel zelf is, zonder dat 4X spektakel, al goed genoeg. Ik zie het ook meer als een sterk kaartspel in het algemeen, dan een kaartspelversie van een uitgebreid 4X-spel.

In Alien Artifacts zal de speler met het beste plan winnen. Hoewel er elementen van geluk in zitten zul je vaak zien dat de speler die een juiste combinatie van technologieën en overige kaarten heeft er het beste voor staat aan het einde. De technologieën zijn erg belangrijk. Heb je een goede combinatie van technologieën die je voordelige eigenschappen geven tijdens het spel kan dat je veel opleveren, maar operationele technologieën, die met de eindespelcondities, zijn ook onmisbaar.

Het geluk zit hem vooral in het verkrijgen van punten door de operationele kaarten. Bij het aanvallen moet je een goederenkaart trekken die jouw basis aanvalskracht bepaalt. Bij het scoren van de operationele technologiekaarten tijdens het spel trek je ook een kaart en als deze hetzelfde symbool heeft als de technologie zelf, pas dan krijg je eventueel punten. Hetzelfde geld voor de operationele planeten. Alleen als een van de getrokken kaarten een symbool bevat dat ook op de planeet staat maak je kans op punten. Zo kun je dus door de kaarten die je trekt een beetje tegen worden gezeten, maar goed, daar heeft iedereen last van.

Als een andere speler trouwens geluk heeft met aanvallen, dan zou het zomaar kunnen dat het betekent dat jij pech hebt. Een van de bonussen van een tegenstander succesvol aanvallen kan zijn dat je een fiche op een kaart van die tegenstander mag plaatsen die de eigenschap van die kaart de-activeert. Als je zo’n fiche op een van je kaarten hebt liggen kun je dat er af krijgen door goederen in te leveren. Voor elke twee goederen van de kaartkleur waar het op ligt mag je er een fiche vanaf halen. Je kunt het ook compleet negeren, want elke keer als je toch van die eigenschap gebruik wilt maken, mag je een munt betalen. Dit laatste maakt dat dit spelelement vervelend is, maar geen reden hoeft te zijn voor een vervelende spelervaring.

Ik ben zelf nooit zo van het direct aanvallen als je iets op aan het bouwen bent, maar in Alien Artifacts voelt het even vervelend aan, maar zeker niet onoverkomelijk.

Je merkt wel dat als je een spel speelt waar men elkaar niet aanvalt, dat het spel gelijk een beetje uit de hand loopt qua combo’s die je kunt maken. Je kunt dan gewoon veel meer doen, met de speciale eigenschappen en kortingen die je hebt. Het spel heeft het eigenlijk ook gewoon nodig dat men elkaar aanvalt. Niet continu, maar in ieder geval een klein beetje, zo af en toe een kleine plaagstoot uitdelen hoort er bij denk ik en doet het spel alleen maar goed.

Het is alleen soms lastig om te bepalen wie je logischerwijs moet aanvallen. Door de eindespelcondities van je technologieën en je volk is het niet altijd even duidelijk wie er voor staat. Het zou kunnen dat het lijkt dat iemand lekker bezig is, doordat hij veel punten tijdens het spel scoort, maar dat een andere speler stilletjes veel beter bezig is om aan allerlei eindespelcondities te voldoen. Dat heb je niet altijd even goed in de gaten, dus voelt een aanval dan misschien wat oneerlijker, wat willekeuriger. Als je met twee spelers speelt is dit natuurlijk niet het geval. Jij valt mij aan en ik jou. Plus, je kunt elkaar veel beter in de gaten houden.

Het gelukselement is ook iets wat ik juist leuk vind aan het spel. Je kunt het niet doen, kaarten met hun operationele kant naar boven leggen, dan heb sowieso geen last van het gelukselement, maar het nu eenmaal zo dat je heel veel punten kunt krijgen of leuke Alien Artifact kaarten als je het wel doet. Ja, het zou zomaar eens kunnen dat je er niks uithaalt, maar als je wel dat beetje geluk hebt, dan krijg je er echt wat voor. Dat is ook het spannende van dat deel van het spel.

Alien Artifacts wordt, hoewel het niet van dezelfde ontwerper is, op het wereldwijd web vergeleken met andere spellen van Portal Games, zoals 51st State en Imperial Settlers. Ik heb alleen Imperial Settlers gespeeld en ik begrijp de vergelijking op zich wel. Anderen in mijn spelgroep hadden ook dat gevoel. Ikzelf vind dit spel leuker dan Imperial Settlers. Alien Artifacts voelt net iets gestroomlijnder aan en het thema spreekt mij meer aan.

De eindconclusie is dat dit spel precies in mijn straatje past. Het is een lekker strategisch kaartspel dat snel speelt, waar je je op verschillende paden naar de overwinning kunt richten en je hebt een eigen volk dat je een net andere uitgangspositie en focus geeft. Ik word er gewoon blij van. Een aanrader.

Alien Artifacts heb ik nu, op het moment van schrijven van deze review, 4x gespeeld.