Alles aan Boord?! Review

Trossen los! We gaan varen. We gaan het avontuur tegemoet. Voor die tijd hebben we ons natuurlijk super goed voorbereid. Overal hebben we rekening mee gehouden. Bakken met zwaarden, kilo’s touw, een ervaren crew en natuurlijk kanonnen voor als we gaan vechten tegen piraten. Kanonnen zeg je? Die stonden niet op het boodschappenlijstje…

In Alles aan Boord?!, van Carlo A. Rossi en White Goblin Games, moet je in twee rondes zoveel mogelijk uitrusting en goederen bijeenrapen als je schip toelaat om uiteindelijk in te wisselen voor goud. In het midden van de tafel ligt een grote stapel met uitrustingsfiches. Zwaarden, kanonnen, scheppen, touw, van alles wat. Iedere speler krijgt een schip, met daarop twaalf plekken om uitrusting te stallen en twee plekken om goederen op te slaan. Benedendeks is verborgen voor je tegenstanders, alles wat bovendeks ligt is te zien door iedere speler.

Ook worden er een aantal schepen om de stapel uitrustingsfiches gelegd. Er zijn schepen waarmee je uitrusting kunt omwisselen voor goederen of geld. Schepen waar je goederen kunt omwisselen voor andere goederen. Piratenschepen waar je tegen inlevering van bepaalde uitrustingsfiches goud kunt krijgen en er zijn schepen waar je goederen van verschillende kleuren kunt inwisselen voor goud. Dat is waar het uiteindelijk allemaal om gaat. Goud! Schatten!

Een ronde begint met het verzamelen van goederen en uitrustingsfiches. Elke speler doet dat tegelijkertijd en met 1 hand, kijkend naar wat voor schepen er op tafel liggen en wat je daar voor nodig hebt. Als een speler zijn hele schip heeft volgeladen, dan moet hij alle schepenkaarten van de tafel nemen en schudden. Zo kunnen de spelers die nog bezig zijn niet meer zien wat ze nodig hebben. Wel kunnen ze goed kijken wat anderen hebben verzameld. Dit is ook de reden om bepaalde items benedendeks te leggen, zodat niemand ze kan bekijken.

Afhankelijk van het aantal spelers en met welke regels je speelt is de voorraad spullen die je nodig hebt wat krapper of zijn de spullen wat makkelijker te krijgen. Soms mag je fiches met een zeester erop getekend niet toevoegen aan je schip en moet je dus nog beter kijken wat je pakt. Zelf vond ik het spel het leukst als de voorraad zo krap mogelijk was, dan had je echt het gevoel dat je voor je uitrusting moest vechten, omdat als je niet snel genoeg was er gewoon geen zwaarden meer beschikbaar waren bijvoorbeeld.

Op het moment dat iedere speler zijn of haar schip heeft volgeladen ga je kaart voor kaart door de stapel schepenkaarten heen. Groene en blauwe schepen worden gewoon opengedraaid en iedereen die aan de vraag wil en kan voldoen die mag de goederen of uitrusting ruilen voor de aangegeven beloning. Bij piratenschepen wordt, voordat de kaart wordt omgedraaid, eerst gevraagd wie er tegen de piraten wil vechten. Geef je aan dat je dat wil, dan mag je de ruil die op de kaart staat afgebeeld doen, anders niet. Heb je gezegd dat je wilde vechten, maar kun je niet aan de vraag voldoen, dan moet je goud of goederen inleveren. De piraten hebben je verslagen. De rode schepen, waar je goederen kunt omwisselen voor goud, worden altijd onderop de stapel gelegd en als laatste afgehandeld.

In deze fase is het dus handig als je goed hebt onthouden welke schepenkaarten er in het spel zitten en welke ruil je dus kan of zelf moet maken om met een grote bak goud naar huis te gaan aan het einde van de ronde. Ook s het handig dat je weet hoeveel goederen je binnen krijgt. Je moet ze namelijk wel kunnen opslaan. Op het moment dat je een uitrustingsfiches inlevert komt er dan wel een plekje vrij om een goed op te slaan, maar het zou zonde zijn als je natuurlijk goederen of uitrusting over boord moet gooien om plaats te maken voor andere goederen.

Als alle schepen zijn afgehandeld, dan mag iedereen zijn niet ingezette goederen nog omwisselen voor een munt. De niet gebruikte uitrustingsfiches gaan weer terug op de stapel. Iedereen zet, zo veel hij of zij kan, tien munten om in een schatkist. Deze schatkisten zijn niet meer door piraten af te pakken.

De speler die het minste geld en schatkisten heeft krijgt dan de papegaai. Deze vrolijke vogel kan eenmalig door die speler, in de volgende ronde, worden ingezet als willekeurig uitrustingsfiche.

De twee ronde verloopt precies hetzelfde. Iedereen grijpt goederen en uitrusting en levert die in voor andere zaken met behulp van de schepen. De speler die aan het einde van de tweede ronde het meeste goud en schatten heeft, die wint het spel.

Ik heb mij prima vermaakt met Alles aan Boord?! mag ik concluderen. Het is een beetje een ‘Euro Game’ variant van een chaotisch snelheidsspel zoals Galaxy Trucker. Geen ruimteschip bouwen en hopen dat ze niet aan flarden wordt geschoten, maar zoek snel je goederen bij elkaar om die daarna slim om te zetten, via een directe weg of een iets minder directe weg, naar goud. Het is een echt familiespel. Eenvoudig regels en leuke illustraties. Je moet het wel leuk vinden om op snelheid jouw tegenstanders te slim af te zijn, of kunnen accepteren dat iemand een fiche dat jij wilde hebben net voor je neus wegkaapt. Zoals ik hierboven al zei denk ik wel dat je moet zorgen dat de voorraad uitrustingsfiches zo krap mogelijk is, hierdoor wordt het spel gewoon wat spannender.

Een alleraardigst tussendoortje, een fijn en snel familie spel. Alles aan Boord!? blijft gewoon in de collectie.