Darwin’s Choice Preview

De aarde is al miljoenen, miljarden jaren in ontwikkeling. Ze verandert en de dieren die er leven veranderen mee. Doen ze dit niet, sterven ze uit. In Darwin’s Choice trek jij aan de touwtjes. Creëer je eigen diersoorten en zorg ervoor dat de dieren zich blijven aanpassen aan de veranderende omstandigheden op aarde. Overleven is je doel, overleven zal je de overwinning bezorgen.

Ga naar de Kickstarter pagina van Darwin’s Choice.

Darwin’s Choice is een spel uitgegeven door Treecer(atops), ontworpen door Marc Dür, Samuel Luterbacher en Elio Reinschmidt, en de illustraties zijn van Rozenn Grosjean. Via Kickstarter zal er geprobeerd worden om dit spel op de markt te brengen. Dit is dus een preview. Ik heb alleen nog met een preview exemplaar mogen spelen, al vond ik de kwaliteit daarvan ook al best aardig moet ik zeggen.

Het spel wordt over verschillende rondes gespeeld en elke speler heeft aan het begin van een ronde een aantal kaarten op hand. Op deze kaarten staan onderdelen van organismen. Bijvoorbeeld een hoofd, benen, vleugels of een staart. Met deze kaarten zul je in verschillende omgevingen diersoorten creëren, later ook aanpassen en misschien zelfs laten migreren naar andere locaties. Elke omgeving, bijvoorbeeld de woestijn, een oerwoud of een koraalrif, heeft zo zijn eigen vereisten en biedt de diersoorten die daar leven ook een bepaalde hoeveelheid en type voedsel. Op de savanne kun je bijvoorbeeld alleen leven als jouw diersoort minstens een ren-symbool en geen koude-temperaturen-weerstand heeft. Hoe makkelijk een soort zich aanpast op de savanne wordt bepaald door het aantal ren-symbooltjes die de soort heeft en er zijn acht planten en vijf vleesfiches beschikbaar voor de soorten die er leven om op te eten.

Elke ronde worden er Darwinpunten vergeven aan de soorten die overleven in elke omgeving. Elke soort die zich het beste heeft aangepast aan zijn of haar omgeving krijgt Darwinpunten en de soorten die het beste de concurrentiestrijd aan kunnen gaan krijgen ook punten. Elke diersoort verdient punten voor zichzelf en pas aan het einde van het spel worden de punten die op de diersoort liggen aan de speler gegeven waarvan die soort is. Sterft een diersoort uit, dan verliest het dus al zijn punten. Behalve een enkel miezerig puntje, die krijg je nog, als troost.

Goed. Je begint het spel met tien kaarten op hand. Je mag zelf kiezen wat voor kaarten. Dit kunnen grote dierenkaarten zijn, waar vooral lichamen van dieren op staan, of kleine dierenkaarten, waar hoofden, poten, vleugels of staarten op staan. Uiteindelijk zal een diersoort die je later neerlegt minstens uit een romp en een hoofd moeten bestaan. Het hoofd bepaalt of een soort vlees, planten of allebei kan eten. Soms kan het zelfs zo zijn dat een soort zichzelf van eten voorziet en deze soort heeft dus geen eten uit zijn omgeving nodig. Verder staat op de dierenkaarten of deze dieren goed in rennen, vliegen, zwemmen, klimmen zijn, of ze goed tegen de kou of warmte kunnen en hoe goed ze daar allemaal precies in zijn. Sommige onderdelen geven de dieren ook eigenschappen die ze beschermen tegen roofdieren, zoals gif.

Ook laten de kaarten zien, met de bokaalsymbolen, hoe hoog kun concurrentiekracht is en met de hartjes symbolen wordt aangegeven hoeveel de soort moet eten. Een vleeseter met twee hartjes moet dus twee stukken vlees eten. Heeft hij vijf bokalen op zijn kaarten staan, dan heeft die soort een concurrentiekracht van vijf.

Aan het begin van je beurt mag je nog kiezen, als je bijvoorbeeld alleen maar kaarten hebt met staarten maar geen enkele met een hoofd, om al je kaarten, behalve 1, af te leggen en nieuwe kaarten te trekken.

Je kunt ook besluiten om kaarten met andere spelers te ruilen die nog niet gepast hebben.

Je er ook voor kiezen, bij het opzetten van het spel, om een markt aan te leggen op tafel met een aantal grote en kleine kaarten, afhankelijk van het aantal spelers. Dit vond ik zelf wel prettig spelen moet ik zeggen. Het geeft je namelijk meer mogelijkheden om leuke en goed functionerende diersoorten te creëren en je bent dan niet zo afhankelijk van de kaarten die je trekt of de bereidwilligheid van anderen om met je te ruilen.

Daarna mag je om beurten een actie uitvoeren. Je kunt een soort creëren. Je maakt dan een soort, zoals het plaatje hierboven, en legt deze onder een omgevingskaart. Je moet wel aan de voorwaarde van die omgeving voldoen (rechtsonder op de omgevingskaart) en je soort moet op het moment van creatie wel aan zijn voedsel kunnen komen in de gekozen omgeving.

Een andere actie die je kunt doen is een bestaande soort van jou aanpassen. Dit betekent dat je kaarten aan een soort toevoegt of kaarten weghaalt en er iets anders voor in de plaats legt. Elke eerste aanpassing in een beurt is gratis. Wil je twee dingen aanpassen moet je drie Darwinpunten van die soort inleveren. Meer dan twee aanpassingen

Je moet wel weten dat je per soort maar 1 actie mag uitvoeren per ronde. Je kunt dus niet creëren en aanpassen in dezelfde ronde, maar ook niet meerdere malen een dubbele mutatie uitvoeren, en ook niet muteren en migreren bijvoorbeeld.

En dat is ook gelijk de derde actiemogelijkheid die je hebt trouwens, migreren. Als een soort in een andere omgeving beter tot zijn recht komt kun je die daarheen schuiven.

Als iedereen gepast heeft is de actiefase ten einde en wordt er nog even gekeken of elke soort nog aan de vereiste van een omgeving voldoet, het kan gebeuren dat dit niet zo is als door aardse gebeurtenissen een omgeving verandert van een berg naar een oerwoud bijvoorbeeld. Je begrijpt dat je om daar te slagen andere eigenschappen voor nodig hebt. Soorten die niet aangepast zijn sterven uit.

Daarna wordt het voedsel verdeeld. De algemene regels is dat de soort die zich het beste heeft aangepast eerst eet (in het midden van de omgevingskaart staat hoe je jouw soort het beste kunt aanpassen). Eerst wordt er gekeken naar de herbivoren en dan naar de carnivoren. Biedt de omgeving niet genoeg vlees, dan gaan de carnivoren andere dieren die er liggen opeten als deze soorten eenzelfde of lageren concurrentiekracht hebben. Omnivoren eten altijd eerst groente voordat ze aan de biefstuk gaan. Soorten die niet kunnen eten, of worden opgegeten sterven uit. De eigenaars van de diersoorten die uitsterven moeten alle Darwin punten van die soort, behalve 1, afleggen.

Zoals al gezegd, elke ronde worden er dan Darwin punten vergeven aan de soorten die overleven in elke omgeving. Elke soort die zich het beste heeft aangepast aan zijn of haar omgeving krijgt ook Darwin punten afhankelijk van de soort omgeving en de top drie soorten die over het hele spel, over alle omgevingen, de hoogste concurrentiekracht hebben krijgen ook punten. Deze punten worden op de soort zelf gelegd.

Als laatste in een ronde vindt de transitiefase plaats waarin eigenlijk de nieuwe ronde, een nieuw tijdperk, wordt voorbereid. Er wordt eerst een gebeurteniskaart opengedraaid. Deze kaarten hebben invloed op de volgende ronde. Het kan zijn dat er bijvoorbeeld extra vlees beschikbaar is in elke omgeving, of dat op dat moment de soorten uitsterven die zich het slechtste hebben aangepast aan hun omgeving, of dat de omgevingen die vervangen worden zeker bergen worden in plaats van willekeurig van de trekstapel getrokken omgevingskaarten.

Na het afhandelen van de gebeurtenis worden er een aantal, afhankelijk van het aantal spelers en de ronde waarin je bent, omgevingskaarten afgelegd en op die plaats komen nieuwe omgevingskaarten. De diersoorten blijven gewoon liggen waar ze liggen. Welke omgevingskaart er weg gaat wordt willekeurig bepaald door het trekken van een genummerde kaart. Dan wordt het voedsel weer herverdeeld, afhankelijk van wat er beschikbaar is in de nieuwe omgevingen, en de soorten worden herschikt afhankelijk van hoe goed ze zich hebben aangepast aan de nieuwe omgeving. Dit is vooral om het overzichtelijk te houden wat er in elke omgeving aan de hand is. Ook worden de spelersfiches die op de diersoorten liggen weer omgedraaid, zodat je voor elke soort weer 1 actie kunt uitvoeren in de nieuwe ronde.

Na vier rondes is het spel gedaan en neem je al je Darwin punten van jouw diersoorten die het hele evolutionaire avontuur hebben overleeft en tel je die bij elkaar op. De speler met de meeste punten wint Darwin’s Choice.

Darwin’s Choice is een echt familiespel. De beslissingen die je moet nemen zijn goed te behappen. Het doel is dus vooral, heel thematisch, om jouw diersoorten zo aan te passen dat ze in hun omgeving overleven. Dat levert punten op. Daarnaast zou het ook wel prettig zijn, en eigenlijk ook een vereiste als je wilt winnen, als ze zo af en toe wat punten krijgen door de soort te zijn die zich het beste heeft aangepast aan zijn of haar omgeving of zo hoog mogelijk in de voedselpiramide staat, zo zou ik concurrentiekracht vertalen tenminste.

De aanpassingen die je doet aan je soort zijn dus vrij miniem, omdat je maar een of twee dingen mag veranderen per ronde aan een soort. Je zult dus goed moeten bepalen of aanpassen de beste opties is, of migreren naar een andere omgeving. Soms zou het zomaar kunnen zijn dat in de transitiefase de omgeving zodanig is veranderd dat je op geen enkele mogelijkheid je soort kunt aanpassen zodat het overleeft. Denk bijvoorbeeld aan een situatie wanneer je eerst op drie kaarten een symbool had staan die aangeeft dat het dier goed tegen de kou kon, dat werd wellicht gevraagd, en nu zegt de nieuwe omgevingskaart, denk aan de woestijn, dat dieren die daar leven die symbolen niet mogen hebben. Het vervangen van omgevingskaarten, hoewel wellicht heel thematisch, kan daarom wel wat willekeurig aanvoelen en dit is vooral vervelend als je in ronde vier je soort met de meeste Darwinpunten moet laten uitsterven omdat plots de omgeving is vervangen.

De kleine aanpassingen die je doet zorgen er dus voor dat je continue de volgorde van de diersoorten aan het aanpassen bent. Soms wordt je met het toevoegen van een  staart of poten in een keer de meest aangepaste soort en passeer je daarmee ook een diersoort die er eerst voor zorgde dat je geen voedsel had, maar nu heb jij met jouw aanpassing er voor gezorgd dat die andere soort plots geen eten meer heeft. Soms zul je ook zomaar onderdelen aan diersoorten willen toevoegen om alleen maar bezig te zijn, te wachten totdat andere spelers passen, zodat jij bij een van jouw diersoorten net die aanpassing kan doen die alles op zijn kop zet, zonder dat de gepaste spelers er iets aan kunnen doen.

Timing is dus zeer zeker belangrijk wanneer je diersoorten introduceert, aanpast, migreert en ook ook wanneer je onderdelen ruilt met de markt of eventueel met andere spelers. Waar een speler wellicht eerst dacht goud in handen te hebben met het introduceren van een diersoort, kan een aanpassing of de introductie van een soort na zijn of haar beurt nog steeds roet in het eten gooien.

Ook kunnen de verschillend gebeurtenissen in het spel die elke ronde plaatsvinden het natuurlijke evenwicht verstoren. Het is dan aan jou om hier goed op in te spelen, wat weer erg leuk is.

Soms kan het ook tegen je werken natuurlijk, die gebeurtenis, maar dat hoort een beetje bij het spel. Soms zit het mee, soms zit het tegen.

Twee mindere punten van het spel vind ik dat door de grote hoeveelheid kaarten op het bord je best wel veel ruimte nodig hebt en het dan extra zuur is als je veel moet schuiven met je organismen. Ik geloof dat dit probleem al is aangekaart bij de makers en ze van plan zijn om dit probleem op te lossen door het kaartformaat aan te passen en een andere manier van rangschikken te introduceren. Maar goed, dit was bij mij nog niet het geval.

Darwin’s Choice is wat mij betreft dus een licht en luchtig spelletje waar je continu bezig bent met aanpassen en optimaliseren. Ik heb me zeker vermaakt met het creëren van de verschillende dieren. Je hebt vast als kind, en misschien nu nog steeds wel, je eigen dieren of monsters getekend of in je hoofd bedacht. Dat gevoel heb je hier ook een beetje bij. Wie heeft niet gezien, de grijze neushoornhaai of de vliegende papegaaiaapvis. De mooie illustraties van Rozenn Grosjean helpen alleen maar om het hele spel en het verhaal dat het wil vertellen nog levendiger te maken.

Check out Darwin’s Choice op Kickstarter!

LINK HIER!

Dit is een Kickstarter Preview en ik zal daarom geen eindoordeel (duimpjes) geven, aangezien ik het spel nog niet in zijn uiteindelijke vorm heb gespeeld.

Haal uit deze preview wat je wil en kies zelf of je dit spel het backen waard vindt.

2 thoughts on “Darwin’s Choice Preview”

1. Daar dacht ik ook aan inderdaad toen ik het spel voor het eerst onder ogen kreeg, maar ik heb alleen Evolution: The Beginning gespeeld (een versimpelde versie van zijn grote broer) dus ik kan de vergelijking niet echt maken met het ‘grote’ Evolution spel. Weet dus ook niet of het (buiten het thema dan) op Darwin’s Choice lijkt en hoeveel.