Escape Tales – Het Ritueel Review

Een recensie van het spel Escape Tales – Het Ritueel, ontworpen door Jakub Caban, Matt Dembek en Bartosz Idzikowski, met illustraties van Magdalena Klepacz en Paweł Niziołek en uitgegeven door White Goblin Games.

Escape Tales is een escape room spel. Een spel waar je puzzels moet oplossen om het spel, als groep, te winnen. Sam zijn dochter ligt in coma, hoewel ze kerngezond was, dus voer je een duister ritueel uit om haar uit deze misère te halen.

++ Natuurlijk kan ik niet veel vertellen over het hoe en wat in Escape Tales, je wil wel een beetje verrast worden natuurlijk. Wel kan ik zeggen dat je het spel in principe vaker kunt spelen, doordat het spel meerdere eindes heeft en verschillende paden die je kunt bewandelen.

++ Het verhaal dat aan het escape room spel is toegevoegd is leuk. Je hebt echt het gevoel dat je invloed hebt op de uitkomst van het verhaal door de keuzes die je in het spel mag maken.

++ Qua opzet doet dit me het meeste denken aan Unlock, de escape room met de kaarten en dat werkt prima. Het verschil is dat je in Escape Tales een x-aantal fiches kunt besteden per ruimte. Je moet dit zien als de tijd die verstrijkt. Een ruimte is in vakjes verdeeld en je kunt een fiche inzetten om iets te onderzoeken. Mocht je zonder fiches komen kun je er voor kiezen om een noodlotkaart aan te spreken om extra fiches te krijgen. Het lot bepaald hoeveel.

++ Het hint systeem werk goed. Dit vind ik vrij belangrijk bij een escape room spel, omdat het gewoon voor kan komen dat je echt niet uit een puzzel komt en een goed hint systeem zorgt dat je toch verder kunt en niet gefrustreerd door moet ploeteren. Hier kun je, nadat je een aantal hints hebt gekregen, altijd het antwoord vragen als je vast zit. Zeker in een spel dat zo lang duurt als Escape Tales moet dit wel. Voordat je dat doet heb je eerst nog een mogelijkheid om te vragen hoeveel kaarten je nodig hebt voor de puzzel, dat is ook heel handig om te doen, voordat je gelijk om een aanwijzing vraagt.

— Doordat er een verhaal aan is toegevoegd duurt het spel veel, heel veel, langer dan de escape rooms die je gewend bent (denk aan Unlock, Exit, of de meeste ‘echte’ escape rooms die je kunt doen). Er staat maximaal 360 minuten op de doos (minimaal 180). Natuurlijk is de speeltijd uiteindelijk afhankelijk van wat en hoe je het doet in het spel en de groep waarmee je speelt, maar voor mij is een escape room van 180 minuten al veel te lang. Mijn hersenen zijn na 3 uur puzzelen echt wel een tikkeltje uitgeput. Gelukkig kun je het spel pauzeren, zodat ik toch het gevoel heb dat je meerdere escape rooms in een doos hebt zitten.

— Hoewel het verhaal in het spel een positieve toevoeging is, blijven de puzzels een beetje los staan van dit verhaal. Dat is is dus niet veranderd in vergelijking met alle andere escape rooms die ik heb gespeeld. Ze komen een beetje uit de lucht vallen. Waarom hier een puzzel? Binnen een verhaal is het meestal niet logisch dat je ergens een puzzel tegen komt. Het is leuk hoor, puzzelen, maar ik ben, als voorbeeld, nog nooit iemand tegengekomen die een ladekast of een kelderdeur beveiligt met een drietal logische puzzels. Ik zou helemaal gek worden denk ik.

— Het thema is erg donker. Niet voor de gevoelige zielen zeg maar. Ik zou het ook niet aanraden om te spelen met kinderen. Dit laat de doos je al weten en het plaatje op de voorkant doet het ook al vermoeden, maar in dit geval zou ik zeggen dat dit niet alleen door de moeilijkheidsgraad is, maar dus ook door het thema.

$$ De combinatie van escape room puzzels en choose your own adventure-achtige keuzemomenten zorgen ervoor dat je, naast het succesvol oplossen van de puzzels, ook echt bezig bent met het verhaal in de, voor jou, juiste richting sturen, dit laatste zorgt wel voor dat je wat meer geïnvesteerd bent in het achtergrondverhaal en de karakter die er bij horen.