Flip City Recensie

FlipCity2

Flip City, een deckbuilder voor een tot vier spelers ontworpen door Chen. Chih Fan en uitgegeven door Tasty Minstrel Games en Homosapiens Lab.

Flip City is een deck builder, denk aan Dominion, in zakformaat. Er zijn zes verschillende, dubbelzijdige, kaarten en zoals bij meerdere deckbulders begint iedere speler met eenzelfde aantal kaarten. Tijdens het spel trek je kaarten van je trek stapel totdat je zelf stopt of totdat er drie ‘boze gezichtjes’ op tafel zijn verschenen. Als je zelf bent gestopt, kunt je in je beurt een kaart kopen, een kaart uit je aflegstapel omdraaien naar zijn ‘betere’ kant of een kaart kopen en tegelijkertijd omdraaien. Je moet daar natuurlijk wel geld voor hebben.

Het spel is afgelopen als iemand 8 punten, of, in combinatie met de Buurtsuper kaart, 18 kaarten op tafel heeft gelegd. Deze speler is de winnaar van Flip City.

Een microdeckbuilder, wat een uitvinding! Het is net een gewone deckbuilder, maar dan kleiner, of beter gezegd minder. Het leuke van veel deckbuilders is dat iedereen start met dezelfde kaarten, maar dat je door meer en andere kaarten uit de algemene markt te kopen echt je eigen spel kan spelen. Als je dan de mogelijkheid om eindeloos te variƫren met verschillende kaartsoorten wegneemt, wat houd je dan over? Een microdeckbuilder, zoals Flip City.

FlipCity3

Is dat niet een beetje kort door de bocht?

Misschien, maar er zit wel een kern van waarheid in. Zeker als het gaat om Flip City. Het idee van kaarten omdraaien is erg goed bedacht en het is nog leuk ook, vooral in combinatie met het ‘trek kaarten totdat je af bent’ mechanisme. Je bent echt je geluk aan het beproeven, je wilt meer. Meer punten, meer munten of gewoon meer speciale eigenschappen die je kunt gebruiken om nieuwe kaarten te kopen of kaarten in je bezit te ‘verbeteren’ door ze om te draaien. Dit idee is dus best geinig, maar omdat je maar zes kaart types hebt om uit te kiezen, waarvan er eigenlijk maar vijf in de markt liggen, wordt de verwondering over deze nieuwe manier van deckbuilden toch snel minder.

Je merkt dat je elke spelletje een beetje hetzelfde aan het doen bent. Je kunt schakelen tussen twee mogelijke strategieƫn, de punten strategie en de achttien kaarten strategie. Dat is mooi, twee manieren om te winnen, twee bestemmingen.

Het is niet veel, maar dat is niet echt het probleem denk ik. Het probleem is dat, omdat er zo weinig verschillende kaarten zijn, ook de weg naar de overwinning er telkens hetzelfde uit ziet. Misschien is die de ene keer wat korter of langer, afhankelijk van hoe de kaarten zijn geschud, maar de huizen langs die weg zullen je toch steeds vaker bekend voorkomen.

Een spel met een houdbaarheidsdatum

Flip City, in zijn huidige vorm, is dan ook echt een spel met een houdbaarheidsdatum. Het is heus wel leuk om te spelen, maar het zal met elke spel net wat minder worden. Het hangt er natuurlijk ook vanaf wat voor persoon je zelf bent. Als je elke jaar naar hetzelfde vakantie adres gaat en je kunt je nog steeds verbazen over hoe mooi en leuk het daar is, dan heb je met Flip City misschien ook niet zoveel problemen.

Dan lijkt ik hierboven misschien een beetje negatief over het spel, maar zo bedoel ik het niet. Het spel zelf is leuk, zeker voor die prijs. De nieuwe manier van deckbuilden is goed bedacht en de combinatie met het beproeven van je geluk is erg vermakelijk. Het spel ziet er ook nog eens goed uit, maar het schreeuwt om een of meer uitbreidingen.