Greenland Recensie

Greenland; overleven in Groenland. Een spel ontworpen door Phil Eklund en uitgegeven door Sierra Madre Games.

Greenland2

Greenland geeft je een indruk van het leven in het gebied gedurende de elfde en vijftiende eeuw en thematisch gezien lukt die simulatie aardig. Ik ben natuurlijk geen expert, maar de dieren die je kunt bejagen, de unieke eigenschappen van de verschillende stammen, de verschillende gebeurtenissen en het ‘global cooling’ mechanisme, wat ervoor zorgt dat het leve een stuk zwaarder wordt, voegt erg veel toe aan het verhaal dat je over jouw stam vertelt en geeft dit spel niet een beetje extra.

Greenland5

Het probleem met spellen zoals deze kan zijn dat de echte wereld niet altijd even leuk is, niet altijd even spannend. Hoe dichter de simulatie dan bij de realiteit komt. hoe beter de simulatie zelf, maar dat betekent niet dat het gelijk ook een goed spel is.

Dit is wellicht het geval bij Greenland. Thematisch gezien lukt het aardig om je je als een survivallist in een moeilijke omgeving te laten voelen, met al de achtergrondinformatie, maar qua mechanismen is het spel niet altijd even spannend.

Elke rond doe je vrijwel hetzelfde. Je plaats de blokjes en rolt een paar dobbelstenen. Niet erg spannend.

In het begin is de geluksfactor erg hoog, maar gedurende het spel zul je, waarschijnlijk, steeds meer hulpmiddelen en gedomesticeerde dieren gaan verzamelen, of trouwen met dochters van andere stammen, zodat de hoeveelheid geluk die nodig is om te slagen beperkt wordt.

Het spel wordt pas echt leuk als je in de Onderhandelings- en Aanvalsfase komt. Zonder deze fase is het toch echt alleen blokje plaatsen en rollen. Maar doordat je elkaar kan bestrijden wordt de concurrentie heviger. Je kunt de concurrente gaan bestrijden met geweld, maar je kan er ook voor keuze om de onderhandelingen in te gaan en op die manier de strijd te winnen. Lukt het je niet om, op een van deze twee manieren, het alleenrecht te krijgen, dan is er ook nog eens het mechanisme dat de speler met de minste blokjes op een kaart als eerste mag proberen om succesvol te jagen. Als dit lukt, dan gaat de rest met lege handen huiswaarts. Je moet dus niet alleen bedenken waar je jouw jagers hen stuurt, maar ook hoeveel.

Maar er moet wel gezegd worden dat, in het begin van het spel, er nog zoveel kaarten op tafel liggen, die ook nog niet ik het koude, moeilijk bejaagbaar, gedeelte liggen, dat die concurrentie dan wel mee valt en de spanning die daaruit volgt dus ook. Pas in de loop van het spel, als de stammen wat meer ontwikkeld raken en duidelijk wordt hoe de verschillende spelers het spel denken te winnen zal de concurrentie toe nemen en wordt het spel leuker.

Die ontwikkeling van je stam werkt de verhaalboog van het spel eigenlijk een beetje tegen. Het spel zou steeds moeilijker en moeilijker moeten worden. De temperatuur in Groenland gaat naar beneden dus je moet nu ineens enen gaan rollen om te slagen, en er zijn steeds minder dieren beschikbaar om op te jagen, omdat je ze mee hebt genomen als trofee, en hierdoor wordt de concurrentie steeds heviger. In de realiteit, in het spel, zie ik iets anders. Hier is het zo dat als je goed gebruikt maakt van de sterke punten van je stam en de juiste momenten kiest om je manschappen in te zetten, het voortbestaan van mijn stam nooit echt in het geding kwam.

Je moet wel gewoon zorgen dat je jouw blokjes goed managet, want hoewel je gedurende het spel er steeds meer bij krijgt, gaan ze er aan de andere kant net zo hard weer af door de verschillende gebeurtenissen elke ronde. De ouderlingen zijn ook erg belangrijk in dit spel. Er zijn veel gebeurtenissen die je vragen om ouderlingen of energie op te offeren. JE moet dan goed weten welke eigenschap je nodig hebt in de beurten erna en welke je kunt missen. Als je van plan bent om een gedomesticeerd dier te pakken te krijgen, dan heb je wellicht een Shaman nodig, want anders kun je hem niet in je tableau plaatsen. Als dat dier dan ook nog eens in het zuiden leeft, dan heb je misschien ook een Mariner nodig om je te begeleiden en als het daarbovenop nog een landdier is, dan is de kennis van een Tracker weer heel handig.

Zo zie je maar, moeilijke keuzes. Je kunt je jagers wel promoveren naar ouderlingen, maar vergeet niet dat ze dan niet meer kunnen jagen. Het blijkt maar weer dat het goed managen van blokjes heel wat planning vereist en dat kun je alleen doen als je ook weet waar je mee bezig bent.

Dit betekent dat Greenland spelers beloont die het vaker spelen. In je eerste spel zul je misschien over overdonderd zijn door de vele regels, maar daarna zul je steeds beter worden.

En dan komen we bij de conclusie. En die is dat ik kan zien dat Greenland een goed spel is. Het thema is origineel, de sfeer en de achtergrond informatie; hartstikke leuk, maar ik vind het spel zelf niet zo heel leuk om te spelen. Als geheel is het een beetje saai of degelijk is misschien een beter woord voor dit spel.

Het is vermakelijk op zijn meest en dit betekent gewoon dat ik het niet kan aanbevelen.

Als je dan toch denk, mij lijkt het wel erg leuk, dan raad ik aan om het met meer spelers te spelen. Ik heb het spel een aantal maal solo gespeeld en zonder elkaar aanvallen en met elkaar onderhandelen is het echt heel wat minder.