Hostage Negotiator Recensie

HostageNegotiator2

Hostage Negotiator is een eenpersoons spel van A. J. Porfirio en is uitgegeven door Van Ryder Games. Heb jij het in je om alle gijzelaars te bevrijden?

In dit solo kaartspel waar je ook nog eens vrij vaak met dobbelstenen moet rollen kruip je in de huid van een Hostage Negotiator. Een ontvoerder heeft een aantal mensen gegijzeld en jij moet zorgen dat jij meer dan de helft van hen gered hebt en de ontvoerder gevangen genomen hebt of hebt geëlimineerd.

Er zitten een drietal verschillende ontvoerders in het doosje. Ze hebben allemaal verschillende eigenschappen. De een is wat dreigender, de ander gijzelt meer mensen of heeft meer eisen.

Gedurende het spel probeer de gegijzelden te bevrijden. Je probeert het dreigingniveau laag te houden, zodat je met meer dobbelstenen kunt gooien en er gijzelaars levend gered worden in plaats van in een bodybag. En je probeert ook gesprekspunten te verzamelen iedere ronde om nieuwe en betere kaarten te kunnen kopen.

HostageNegotiator4

Je begint het spel met een aantal startkaarten en elke ronde van het spel begint met het spelen van kaarten uit je hand. Je mag zoveel kaarten spelen als je wilt, maar voor elke kaart die je speelt moet je dobbelstenen rollen om te kijken of de actie op de kaart ook werkelijk kan worden uitgevoerd. Een dobbelsteen heeft twee succes zijdes, een semi-succes zijde en drie faal zijdes. Bij de semi-succes zijde mag je twee kaarten afleggen om er toch een succes van te maken.

HostageNegotiator3

Wat doet een kaart precies? Het kan je gesprekspunten geven, het dreigingniveau verlagen, een eis van de ontvoerder vrijspelen, of het zorgt ervoor dat een gijzelaar gered wordt. Maar, er is ook altijd een effect als je geen succes hebt, dan verlies je misschien gesprekspunten, wordt een gijzelaar gedood of gaat het dreigingniveau omhoog. Erg vervelend.

Als je genoeg hebt van het kaarten spelen, dan mag je nieuwe kaarten gaan kopen met je gesprekspunten. Denk hier goed over na, want gesprekspunten worden niet meegenomen naar de volgende ronde. Ook de kaarten die gespeeld hebt gedurende deze ronde gaan terug naar de markt en moeten de volgende keer opnieuw worden gekocht, als je dat wilt tenminste.

HostageNegotiator5

Nadat je de kaarten gekocht hebt die je wilde, ga je naar de terreurfase. In deze fase trek je een kaart van de terreur stapel, die tien terreurkaarten bevat met onderop een ‘pivotal event’ kaart. Deze kaart betekent meestal iets slechts; meer dreiging, meer doden, maar soms verrast de ontvoerder je, in positieve zin, en laat een gijzelaar vrij.

Zo ga je eigenlijk door, ronde na ronde, totdat alle gijzelaars weg zijn gespeeld en waarvan meer dan de helft daarvan nog levend is. De ontvoerder moet dan gedood zijn of gevangen zijn genomen. Als dit het geval is, dan win je. Dit moet gebeuren voordat je geen kaarten meer kunt trekken van de terreur stapel, anders verlies je. Je verliest ook als de ontvoerder ontsnapt of als meer dan de helft van de gijzelaars dood zijn.

Daar gaan we dan. Laat ik beginnen met te stellen dat ik mij prima heb vermaakt met Hostage Negotiator. De regels zijn eenvoudig, er komt wat geluk bij kijken met de dobbelstenen, maar je hebt, kijkend naar de kaarten, ook veel in eigen hand. Niet alleen beslis je welke kaarten je koopt, maar je moet ook goed letten op wanneer je ze speelt. Dit is belangrijk, omdat alle kaarten, behalve de startkaarten die je voor noppes kunt kopen, maar voor eenmalig gebruik zijn. Je moet dus goed weten of een kaart je op een bepaald moment kan helpen, of je beter kunt wachten tot de volgende ronde.

De combinatie van het spelen van kaarten en het rollen van dobbelstenen zorgt ervoor dat dit spel in de wat meer relaxte categorie valt. Het is niet heel makkelijk, maar het is ook geen breinbreker. Het speelt gewoon lekker weg.

En dit wordt versterkt door de duur van het spel. Het duurt maximaal twintig minuten, dus als het een keertje niet mee zit, dan heb je zo weer een nieuwe ontvoerder gevonden.

De drie ontvoerder, trouwens, die bij het spel zitten bieden in ieder geval voldoende variatie. Je kunt ze allen met eenzelfde strategie bestrijden, maar ze bieden ook allen net iets anders. Een andere invalshoek, en dat vind ik erg leuk.

Laat de kaarten maar komen

Het belangrijkste in dit spel is dat je nooit zonder kaarten moet komen te zitten. Zorg dat je niet alles in een keer uitspeelt, want anders heb je de volgende ronde niets te doen als het een beetje tegen zit. Elke ronde moet je beoordelen welk kaart je genoeg oplevert, bij welke kaart je de grootste kans maakt op succes. Zorg er dan ook voor dat je regelmatig nieuwe, betere kaarten kunt kopen met je gesprekspunten en als je dat doet, doe dat dan efficiënt, want de meter wordt gewoon weer op nul gezet aan het eind van de ronde.

Het dreigingniveau is het laatste aspect van het spel wat je goed in gaten moet houden. Bij een laag niveau gooi je met meer dobbelstenen, dan wanneer er enorm veel dreiging is en, logisch, meer dobbelstenen betekent meer kans op succes. Een lage dreiging betekent ook dat, als je het niveau nog lager kunt krijgen, je gijzelaars kunt redden. Bij een te hoge dreiging worden er dan weer gijzelaars gedood. Echt iets om op te letten dus.

Zoals je al kunt zien komt er wat geluk bij kijken in dit spel, maar je kunt het geluk zelf minimaliseren door te zorgen dat je met meer dobbelstenen mag rollen. Aan jou de keus.

Het zou zomaar kunnen

Het zou kunnen dat sommigen onder ons aanstoot nemen aan het thema. Het gaat over gestoorde of misschien alleen wanhopige leden van onze samenleving, die ervoor hebben gekozen om het leven van een ander als ruilgoed te gebruiken. Je ziet de gijzelaars gedood worden als ze naar de ‘vermoorde gijzelaars’ plek worden verplaatst. Het thema is gewoon goed geïmplementeerd, maar misschien is het iets teveel van het goede voor sommigen.

Ik, echter, vind het een alleraardigst solo spel. Er zijn genoeg knopen die je moet doorhakken, het duurt twintig minuten en dat maakt Hostage Negotiator een prima, luchtig, tussendoortje.

Beoordeling3