Jatten Review

Hebben, hebben, hebben. Zoveel mogelijk willen hebben en er zo min mogelijk voor willen doen. Hebberigheid is het centrale thema in Jatten, een snel kaartspel van 999 Games.

Jatten, ontworpen door Alexander Pfister, bestaat uit een hele stapel genummerde kaarten met cijfers van 1 tot en met 7. Van elk cijfer zitten er twaalf kaarten in de stapel. Het doel van het spel is om als eerste zes kaarten van eenzelfde cijfer voor je te hebben liggen. Heb je dat, dan is het spel ten eind en win je het spel.

Hoe kom je dan aan zes kaarten van hetzelfde cijfer? Nu, iedere speler begint met 7 cijferkaarten en een oplichterkaart op hand. De startspeler begint met een cijferkaart voor zich, de tweede speler met twee, de derde speler met drie cijferkaarten voor zich, enzovoort. Je kunt het spel met vijf spelers spelen. De kaarten voor je heten trouwens ‘je verzameling’.

In je beurt doe je drie dingen. Ten eerste leg je een cijferkaart uit je hand in je verzameling. Daarna kies je een speler uit en trek je een kaart, of kaarten, uit zijn hand. Een voor een. Je mag trekken zolang je wil of totdat je twee kaarten met hetzelfde cijfer hebt getrokken. Dan moet je stoppen en krijg je niets. Als je vrijwillig stopt, dan mag je alle kaarten die je hebt getrokken in je verzameling leggen.

Sommige kaarten kunnen iets extra’s of werken net iets anders. Op sommige kaarten wordt namelijk een oog afgebeeld. Als je deze uit een hand van een speler trekt mag je iemand aan tafel uitzoeken en zijn of haar handkaarten bekijken. Op sommige kaarten staat een +1. Dan mogen alle spelers die een kaart met eenzelfde cijfer als de kaart waar die +1 op staat in hun verzameling hebben een kaart van de trekstapel trekken. Dan kan er ook een 2>3 teken op staan. Dit betekent dat je twee kaarten met eenzelfde cijfer uit je verzameling mag afleggen om drie kaarten van de trekstapel in je verzameling te leggen.

Als laatste zou het kunnen zijn dat je de oplichter trekt. Dit betekent dat, als je vrijwillig stopt met kaarten trekken bij die persoon, je een kaart van zijn of haar verzameling mag pakken en aan jouw verzameling toe mag voegen. De oplichter gaat weer terug naar de hand van diegene waar je hem van getrokken hebt.

De derde fase in een beurt bestaat uit het aanvullen van handkaarten. Heb je nog maar 1 kaart op hand(dit geld ook voor de persoon die jij net hebt leeggetrokken), dan moet je bij trekken tot acht handkaarten. Heb je meer kaarten dan dat op hand, dan mag je bijtrekken tot acht kaarten, maar dan moet je eerst alle kaarten van een van je cijfers uit je verzameling afleggen.

Heb je aan het einde van je beurt zes kaarten in je verzameling met hetzelfde cijfer, dan win je het spel.

Dit spel zal wel in de smaak vallen bij mensen die van een beetje pesten houden in een kaartspel. Linko!, Fuji Flush, of pesten zelf, zoiets.

Jatten heeft wat gemeens in zich, maar je kunt er wel iets aan doen. Het is niet veel, maar door na je beurt niet gelijk bij te trekken tot acht handkaarten zullen sommige hebberige spelers misschien naar een ander gaan om te jatten.

Verder leef je met de dag. Er kan zomaar besloten worden om bij jou te gaan jatten en dan kun je eigenlijk niets anders doen dan wachten totdat de ander klaar is en zien wat je over hebt gehouden.

Het element van geluksbeproeven werkt in Jatten heel goed. Zoals de originele Duitse titel, Gier, al aangeeft is hebzucht een belangrijk onderdeel van het spel. Je wil zoveel mogelijk kaarten van je tegenstander afnemen om in je eigen verzameling te leggen. Misschien weet je van sommige spelers wat ongeveer in hun hand zit, misschien baseer je jouw keuze op een kaart die in een verzameling van een andere speler ligt en hoop je dat je de oplichter trekt. Misschien kies je ervoor om bij iemand met weinig kaarten te trekken, zodat de kans kleiner is dat je dubbele cijfers trekt, maar misschien wil je gewoon veel verschillende kaarten en trek je bij iemand met veel kaarten.

Hoewel het een heel simpel spel is, met simpele regels, valt er wel degelijk wat te kiezen in het spel.

Ook in de kaarten met de speciale eigenschappen zit wat strategie. Je kan er namelijk voor kiezen om niet gelijk voor een cijfer te gaan, maar een aantal verschillende cijferkaarten in je verzameling te leggen. Dan is de kans wat groter dat je een kaart mag trekken bij het verschijnen van een +1 kaart bij het trekken van kaarten in jouw of andermans beurt. Je wil wat dubbele kaarten in je verzameling hebben om van de 2>3 actie gebruik te kunnen maken, maar aan de andere kant is het ook weer handig om wat enkele cijferkaarten te hebben, omdat je dan voor een niet al te hoge prijs kaarten mag bijtrekken. Het zou zonde zijn als je vier kaarten van een cijfer moet afleggen om wat handkaarten bij te trekken. En bij wie ga je kijken? Bij de speler waar je nu aan trekken bent of bij een ander? Meestal gebeurt het eerste wel, aangezien er zoveel tussen je beurten verandert dat het weinig zin heeft om ver vooruit te kijken.

Jatten is uiteindelijk een heel fijn tussendoortje gebleken dat, wat ons betreft, verrassenderwijs ook nog best aardig werkt met twee spelers. Met twee mag je in je beurt ook van de stapel trekken in plaats van bij de andere speler. Je mag dan nog steeds geen dubbele cijfers trekken natuurlijk. Ik zou het niet kopen als tweespelerspel, maar het is een aangename bijkomstigheid.

Het spel speelt verder zo snel dat je het na een keer spelen meestal gelijk nog een keer wil spelen. Kijk je moet een beetje geluk hebben, maar dat is precies waar dit spel om draait. Geluk hoort nu eenmaal bij push-your-luck spellen (geluksbeproefspellen) en ik denk dat Jatten een hele aardige is. Ik heb het spel ook met meerdere type spelers gespeeld en ik had het idee dat het wel bij iedereen in de smaak viel. Zeker niet om elke dag te spelen denk ik, maar wel om zo af en toe een spellenavond mee te beginnen of af te sluiten, tijdens het borrelen, of tijdens het bezoekje aan opa en oma.

Op het moment van het schrijven van deze recensie heb ik Jatten 8x gespeeld.