Pandemic LEGACY Recensie (geen spoilers)

PandemicLegacy1

Pandemic LEGACY, de wereld staat in brand. Ziektes verspreiden zich van stad tot stad en hele landen vervallen in chaos. Jullie moeten dat zien te voorkomen of anders kun je middeleeuwse toestanden verwachten. Door het toevoegen van regels, het schrijven op het bord en het uitpakken van geheime pakketjes uit de doos zal geen enkel spel hetzelfde zijn. Elke beslissing die je neemt heeft invloed op de spellen die volgen. Het is jouw nalatenschap jouw legacy.

PandemicLegacySPECS

In Pandemic LEGACY word je, net als in het spel Pandemie van Matt Leacock, geconfronteerd met een probleem. Een groot probleem. Verschillende ziektes zijn tegelijkertijd uitgebroken en jullie, een stel wetenschappers, moeten een geneesmiddel vinden, over heel de wereld reizen en de ziekte zo goed mogelijk behandelen.

Het is een coöperatief spel en dit betekent dat je als team kunt winnen of verliezen. Op het bord zie je een wereldkaart met locaties in vier kleuren, vier verschillende ziektes. Je hebt een stapel met infectiekaarten die je zullen vertellen waar de ziektes uitbreken en je hebt een stapel spelerskaarten. Deze stapel bevat locatiekaarten, gebeurteniskaarten en vijf epidemiekaarten. Het doel is om een geneesmiddel voor elk van de vier ziektes te vinden door vijf kaarten voor elke van de vier ziektekleuren te verzamelen en af te leveren bij een onderzoeksstation.

In een beurt kun je over de wereld reizen, een ziekte behandelen, een gebouw bouwen of een geneesmiddel ontwikkelen. Daarna moet je twee spelerskaarten trekken. Als een van die kaarten een epidemiekaart blijkt te zijn, wat erg vervelend is, moet je een infectiekaart vanaf de onderkant van de infectiestapel pakken en op die stad drie ziekte blokjes leggen. Hierna worden alle afgelegde infectiekaarten geschud en bovenop de stapel gelegd. Je gaat ook een stapje vooruit op het infectiespoor.

Als laatste, in je beurt, moet je ziekte blokjes op het bord plaatsen door het trekken van infectiekaarten. De hoeveelheid kaarten is afhankelijk van je positie op het infectiespoor. Moet je een blokje in een stad plaatsen waar al drie blokjes liggen, dan vind er een uitbraak plaats van ziekteblokjes naar de naburige steden.

Dit zijn eigenlijk de basis regels van Pandemie. Het LEGACY deel voegt elementen toe die je van spel tot spel meeneemt. Het kan zijn dat je regels mag toevoegen, op het bord mag schrijven, upgrades mag kiezen of afgesloten pakketjes uit de doos mag openen.

Het spel word gespeeld over twaalf maanden en mocht je een spel verliezen, mag je die maand eenmaal overdoen. Sommige maanden zijn wat moeilijker dan andere, omdat je misschien wat meer doelen moet halen. Je moet nu ook elke keer als er in een stad een uitbraak plaatsvindt het paniek niveau verhogen. Dit maakt het steeds moeilijker om naar een dergelijke stad te reizen. De karakters die je voor elk spel kiest kunnen ook gewond en zelfs vermist raken als je niet oppast. Plus, je kunt na elk spel upgrades kiezen waarmee je karakters, of kaarten kunt verbeteren of de ziekte positief kunt laten muteren.

Dit is dus het LEGACY gedeelte van het spel. Geen potje is hetzelfde en voordat je begint weet je een ding zeker en dat is dat je het spel, afhankelijk van hoe goed je het doet, maximaal vierentwintig keer kunt spelen.

Ik denk dat ik deze recensie beter in tweeën kan splitsen; een deel zonder spoilers en een deel, link onderaan, waar ik vrijuit kan praten.

Hier gaan we dan.

Dit spel is duidelijk gebouwd op de fundamenten van Pandemie en daarom lijkt het mij wel zo eerlijk dat ik vooraf vertel wat ik van dat spel vind. Nu dan, ik vind het leuk. Ik houd er niet van, ik ben geen fan, maar ik vermaak mij prima als ik het speel. Genoeg zelfs dat ik het basis spel en de Virus Alarm uitbreiding in de kast heb staan. De regels en spelmechanismen zijn simpel, maar het spel in zijn geheel is erg elegant en spannend.

Ook moet ik erbij zeggen dat ik niet de grootste fan van coöperatieve spellen ben. Ik vind een competitief spel vele malen leuker.

Goed, je weet nu dat ik Pandemie een prima spel vind, maar top 50 materiaal is het niet, en dat ik liever tegen iemand speel dat met.

Dan ga ik je nu vertellen dat Pandemic LEGACY en van de leukste spellen is die ik sinds lange tijd heb gespeeld, misschien wel het allerleukste spel ooit.

De simpele mechanismen uit Pandemie zijn behouden, elke actie die je doet of laat is van invloed op de einduitkomst, maar daarbovenop ligt nu een extra dikke laag saus die ik nog nooit eerder heb geproefd. Elke hap die je neemt bevat een nieuwe, opwindende smaaksensatie. Soms ontdek je een heel nieuw hoofdingrediënt, een nieuw spelelement, een enorme afwijking van het basisrecept, de andere keer is het verschil wat subtieler, het zit hem in de kruiden, een minieme afwijking van de bestaande regels.

Het mooie blijft wel dat, hoewel het spel er aan het eind van december heel anders uitziet dan aan het begin, de basis concepten gewoon behouden zijn gebleven. De veranderingen kunnen groot zijn wat het verhaal betreft, maar blijven toch wel subtiel als het om de regels gaat.

Wij hebben de hele campagne, in ons geval veertien keer spelen, met zijn tweeën gespeeld. Halverwege begonnen we ons toch af te vragen of we het onszelf niet wat moeilijker moesten maken, want we wonnen soms wel erg eenvoudig, maar we hebben toch besloten dat niet te doen en ons niet aan een variant van het internet te wagen. Buiten het feit dat een spel met twee personen soms wat makkelijk is, denk ik dat, zonder al te veel in de details te treden, de karakterontwikkeling met meer spelers ook veel beter uit de verf komt. Je moet het deel met spoilers maar lezen als je wilt weten waar ik het over heb.

Het volgende waar je rekening mee moet houden, en dit is geen kritiek, is dat je de campagne wel het beste met een vaste groep kunt spelen. Je kunt wel elke keer nieuwe spelers introduceren, maar zij zullen heel wat minder van het verhaal meekrijgen.

Voor de rest vind je alleen maar leuke verassingen in de doos. Het LEGACY systeem is misschien wel DE oplossing voor hen die lid zijn van de zogenaamde ‘cult of the new’. Elke spel mag je weer een nieuwe uitbreiding uitpakken. Het spel is weer zo goed als nieuw.

Het gevoel dat je hebt elke keer hebt als je een maand afrond is geweldig. ‘Wat komt er nu weer!’ Ik moest echt tegengehouden worden om niet gelijk aan de volgende maand te beginnen. ‘Geniet er nou maar van.’ ‘OKÉ, morgen dan…’

En voor diegenen die denken dat het kopen van een spel dat je maar het gelimiteerd aantal keer kunt spelen niet de moeite waard is zeg ik: “Onzin!”. Zeg je dit over een spel dat je een keer kunt spelen, OKÉ, maar ik heb dit uiteindelijk veertien keer mogen spelen, waardoor het zich in de hogere regionen van de ‘aantal keer gespeeld’ lijst heeft genesteld. Ik heb het veel vaker gespeeld dan al die spellen in mijn kast die ik potentieel duizend keer zou kunnen spelen, maar waar de stoflaag al lang op ligt.

Goed, als Pandemic LEGACY: seizoen twee vandaag uit zou komen zou ik het zonder na te denken kopen en daarom raad ik het ook iedereen aan om seizoen een te proberen als je het nog niet gespeeld hebt. Het is waarschijnlijk mijn leukste, mijn beste spel van 2015.

Recensie met Spoilers

Beoordeling5