Pocket Escape Room: Het Lot van Londen

Wij zijn hier thuis erg fan van Escape Rooms die we aan de eettafel kunnen doen. Er zijn verschillende series in het genre, denk aan Exit of Unlock!, maar denk zeker ook aan Pocket Escape Room. In het tweede deel in de serie, Het Lot van Londen, probeer je Londen te redden. Te redden van wat vraag je je wellicht af? Tja…

Je hebt in de Pocket Escape Room serie, uitgegeven door 999 Games, een stapeltje kaarten en elke kaart heeft een voor en achterkant. Kaart voor kaart ga je door het spel heen. Tijdens een groot deel van het spel liggen er meerdere stapels op tafel waar je individueel of in groepjes aan kan werken. Op sommige kaarten staan voorwerpen. Deze zul je waarschijnlijk moeten gebruiken om de raadsels of puzzels op te lossen die op andere kaarten staan. Als je denkt de oplossing te weten, dan mag je de raadselkaart omdraaien en kijken of jouw gedachten juist zijn. Is dat zo, dan wordt je meestal geïnstrueerd om verder te gaan naar de volgende kaart. Klopt het niet, dan moet je een kruisje zetten op je scorekaart, en uiteindelijk ook verder naar de volgende kaart. Alle kruisjes die je verzamelt zijn strafminuten waard aan het einde van het spel. Je probeert het hele spel binnen het uur op te lossen en met zo min mogelijk kruisjes.

Dit stukje bevat nauwelijks spoilers. De dingen die ik schrijf komen al snel in het spel ter sprake en zijn eigenlijk onderdeel van de startopzet van Het Lot van Londen, dus wat mij betreft eigenlijk geen spoilers te noemen. Maar, heb je echt helemaal geen behoefte aan elke vorm van informatie over wat er in dit doosje zit en afspeelt, dan zou ik zeggen ‘Stop! Draai nu om. Naar de winkel. Pocket Escape Room is een zeer leuk spel en ik ben door het spelen van deel twee (en later ook deel drie) zelfs steeds enthousiaster geworden over deze serie. Een aanrader.’

*

*

*

*

*

Foto van de Engelstalige versie van het spel.

*

*

*

*

*

In Het Lot van Londen ben je een detective van Scotland Yard en je wordt gevraagd om mee te werken aan een gevaarlijk en geheime missie. Er zijn vroeger machines in Londen verstopt, voor als er ooit een oorlog uitbrak, en deze samen vormen het ultieme vernietigingswapen. De bommen zijn nooit gebruikt, maar nu zijn ze plots geactiveerd.

Hoe kan dit? Waarom?

Jullie moeten als team zorgen dat deze vreselijke moordmachines onschadelijk worden gemaakt.

Net als in De Tijd Vliegt, het eerste deel in de serie, krijg je met een oefenpuzzel de mogelijkheid om even in te komen. Daarna krijg je drie vreemde voorwerpen tot je beschikking. Een controlekaart, een pagina uit een dossier en een foto. De voorwerpen zien er vreemd uit en het is niet meteen duidelijk waar ze voor dienen, maar je wordt daarna gelijk in het diepe gegooid met het eerste serieuze raadsel.

Uiteindelijk zul je proberen om de bommen te bereiken die op verschillende locaties in Londen zijn verstopt en dit houdt in dat jullie je door verschillende stapeltjes raadselkaarten moeten werken.

Het Lot van Londen heeft weer heel wat leuke raadsels. Wat ik leuk aan de serie in het algemeen vind, is dat je in mijn ervaring nauwelijks papier nodig hebt. Je wordt heel vaak gevraagd om puzzels op te lossen zonder dat je dingen moet opschrijven of tekenen. Het gaat meer om inzicht. Dit houdt, in combinatie met het feit dat je per raadsel maar een poging mag doen om het op te lossen, het tempo er lekker in.

Verder lijkt dit deel qua structuur erg veel op het eerste deel. Ik ben de serie na het spelen van deel twee en deel drie wel leuker gaan vinden, maar waar deel drie nog wat nieuwe spelelementen met zich meebrengt zal deel twee qua algehele gevoel dus erg vergelijkbaar zijn met De Tijd Vliegt. Ik vond Londen net iets leuker, misschien waren de raadsels ietsje leuker, misschien was het het thema. Ik kan het niet helemaal duiden. Ook het feit dat je maar een poging mag wagen om een raadsel op te lossen ben ik steeds meer gaan waarderen, want, zoals ik al zei, het houdt het tempo lekker in het spel.

Ik citeer mezelf dan nog maar een keer: ‘Stop! Draai nu om. Naar de winkel. Pocket Escape Room is een zeer leuk spel en ik ben door het spelen van deel twee (en later ook deel drie) zelfs steeds enthousiaster geworden over deze serie. Een aanrader.’

Let op! Je kunt dit spel winnen. Klik daarvoor op deze link.

We hebben Het Lot van Londen 1x gespeeld. Het is namelijk een Escape Room en die kun je maar 1x spelen.

One thought on “Pocket Escape Room: Het Lot van Londen”