Rise of Augustus Review

Rare jongens die Romeinen……nooit gedacht dat ze toen al Bingo speelden. Augustus is een variant op Bingo, dus toen ik dat hoorde was ik erg sceptisch of dit überhaupt leuk zou zijn en of het echt wel een spel is of puur afhankelijk van geluk. Als de verwachtingen laag zijn, dan kan het alleen maar meevallen, toch? Een review.

Een recensie geschreven door Marc van Welbergen.

Augustus is een familiespel voor 2-6 spelers van Paolo Mori, vooral bekend van Libertalia. De doos vermeldt dat het vanaf 8 jaar is en dat klopt wel ongeveer. Het opzetten is minimaal en de uitleg kost enkele minuten. De spelregels zijn kort maar duidelijk en voorzien van illustraties. Het spel zelf duurt 15-20 minuten.

In Augustus worden er steeds fiches uit een zak getrokken. Op deze fiches staat een symbool, zoals een strijdwagen, een zwaard, een schild of een katapult. Sommige symbolen komen veel voor (schilden, zwaarden) , van anderen zit er slechts een of enkele ((dolk, standaard) in de zak. Als het symbool dat getrokken wordt overeenkomt met een van de symbolen op een van je kaarten, dan mag je een legionair op dat symbool plaatsen. Als een van opdrachtkaarten vol is, roep je Bingo! Oh nee, je roept Ave Caesar! Vervolgens plaats je de opdrachtkaart in je tableau voor je. Als er een bonus op je kaart staat, dan mag je deze uitvoeren (bijvoorbeeld plaats 1 en 2 legionairs op een bepaald symbool). Sommige bonussen zijn een straf voor 1 of alle andere spelers (bijvoorbeeld verwijder 1 of 2 willekeurige legionairs of leg een afgeronde opdrachtkaart af). Zodra de joker wordt getrokken plaatst iedereen een legionair op een plek naar keuze, vervolgens gaan alle fiches terug in de zak en gaat de zak door naar de volgende speler.

Het doel van Augustus is om zoveel mogelijk punten te verzamelen door het vervullen van opdrachtkaarten en bonustegels. Om te beginnen krijgen alle spelers 6 opdrachtkaarten uitgedeeld, waarvan ze er 3 kiezen om mee te beginnen. De niet gekozen opdrachtkaarten worden afgelegd. Ook krijgen de spelers 7 legionair om mee te beginnen (via sommige opdrachtkaarten kun je een extra legionair verdienen). De opdrachtkaarten bestaan uit gebieden of senatoren. De kaarten met gebieden hebben een kleur (groen, roze of oranje). De eerste speler die 3 opdrachtkaarten van dezelfde kleur, 3 senatoren of van alle soorten 1 opdracht af heeft, claimt de bijbehorende bonustegel. Op sommige kaarten staat bovendien goud en/of graan. De speler met het meeste goud of graan claimt de bijbehorende bonustegel, maar zodra een andere speler evenveel goud of graan heeft, neemt deze speler de bonustegel over, dus te vroeg claimen is niet altijd handig. Ook zijn er bonustegels voor het vervullen van een aantal opdrachten. Hiervan mag je er tijdens het spel 1 claimen zodra je dat aantal hebt. Als je deze vroeg claimt, kun je later niet een betere claimen, maar als je te laat bent en iemand anders heeft de tegel die jij wilt geclaimd, dan heb je mogelijk niets.

Zodra iemand zijn 7e opdrachtkaart vervult eindigt het spel en kunnen de punten geteld worden.

Het spel is erg licht, maar het verzamelen van setjes en het claimen van de bonustegels en de timing hiervan voegt zeker wat toe aan het spel. De een gaat voor de  moeilijke opdrachtkaarten die heel veel punten opleveren, de ander probeert zo snel mogelijk zijn setjes af te hebben. Het is daarbij erg leuk (danwel frustrerend voor de ander) om net voor iemands neus de bonustegel weg te kapen. Thematisch is het spel niet zo sterk, er had hier een willekeurig ander thema opgeplakt kunnen worden. Ook is de doos vrij groot voor wat erin zit. Maar ondanks al zijn eenvoud verdient Augustus toch een plek in mijn verzameling. Mijn zoontje vindt het leuk en je kunt deze met iedereen, gamer of niet, op tafel leggen. Ook als filler is dit een prima spelletje. En daarvan kun je er nooit teveel hebben. Bovendien is het goed verkrijgbaar en over het algemeen aantrekkelijk geprijsd (<€15).

[Oordeel Rowdy: 3 uit 5.  Bingo voor bordspelers noemen ze het ook wel. Dit weerhield mij eerst om het te spelen, want als je Bingo zegt hang ik niet meteen de vlag buiten. Uiteindelijk was ik toch wel benieuwd en het is toch wel leuk om te spelen. Erg licht, maar er zit toch meer in dan je denkt en het Bingo aspect maakt het spel juist spannend.]

4 thoughts on “Rise of Augustus Review”

1. Leuk om een spel genaamd augustus te reviewen in augustus, maar door een bingo spel drie sterren te geven maak je jezelf niet alleen belachelijk, je trekt goede spellen met drie sterren mee omlaag.
    En bingo is niet eens een spel.

1. Als de verwachtingen laag zijn valt het vaak mee. Al moet ik zeggen, toen ik nieuw was in deze hobby heb ik veel goedkope spellen gekocht, maar daar zat zelden een positieve verrassing tussen.