Speed Review

Speed is een nieuw tweespelerspel van Reinhard Staupe. Hij is vooral bekend van zijn snelle, simpele kaartspelletjes. Dit is ook een kaartspel en, de naam doet het al vermoeden, het spel is afgelopen voordat je eigenlijk bent begonnen.

Speed is een behendigheidsspel of een reactiespel. Hoe je het ook wilt noemen, het doel is om zo snel mogelijk je kaarten kwijt te raken. Op staat een aantal van dezelfde symbolen in dezelfde kleur. Het spel begint met twee kaarten op tafel en je mag een kaart op een van de twee stapels leggen, je hebt maximaal drie kaarten op hand, als het of dezelfde kleur heeft, of hetzelfde aantal symbolen, of hetzelfde symbool. Je mag zelf kiezen wanneer je jouw hand aanvult tot drie kaarten. Dit kun je dus doen bij nul handkaarten of bij twee. Klaar voor de start. Af! De eerste die al zijn kaarten kwijt is, die wint het spel.

En die kaarten ben je zoals gezegd in no time kwijt. Omdat zowel kleur, vorm als aantal geldt als criterium, wordt het spel beslist op reactietijd en of je ‘vooruit’  kunt lezen. Voor mij een deja-vu. Uren heb ik het spel Zenuwen gespeeld met mijn oma en vader. Wij noemden het ‘slaan’ , omdat je op de kleinste stapel moest slaan zodra je je hand had leeg gespeeld. Aangezien ik meestal sneller was, heeft dat me heel wat pijnlijke handen opgeleverd (alles voor de winst). Ook op school was dat spel op een gegeven moment een hit. Later kwam Ligretto, ook heerlijk voor fanatiekelingen als ik. Speed steekt bij beide spellen wat magertjes af. Het is echt zo klaar en er zit geen enkele twist in. Tegelijkertijd lijkt het me wel leuk om dit met zoontje te spelen zodra hij het enigszins begrijpt. Goed voor reactiesnelheid en begrip van dit soort spellen. Tot die tijd zal dit spel niet vaak op tafel komen. Al is het alleen maar omdat mijn stapel op is voordat Rowdy goed en wel begonnen is 😉

Op het moment van het schrijven van deze recensie heb ik het spel twee keer gespeeld.

[Oordeel Rowdy: 1 uit 5.  Tja. Reactiespellen, je vindt het leuk of niet. Ik geloof niet dat er een tussenweg is. Tenminste voor mij niet. Ik hoor tot de laatste groep mensen. Ik kan het niet en dat is waarschijnlijk ook de reden dat ik dat soort spellen absoluut niet leuk vind om te spelen. Als je slecht bent in dit soort spellen komt dit bij Speed extra duidelijk naar voren, omdat het een een-tegen-een spel is. Objectief gezien is er niets mis met Speed. Je weet al hoe het moet voordat je de regels hebt gelezen. Het heeft zo weinig om handen, dat mensen die niet van het genre houden hier weinig dingen in zullen vinden waardoor ze het spel wel kunnen waarderen. Hou je van spellen als Jungle Speed, Halli Galli, Ligretto, dat soort dingen, dan is Speed wellicht het proberen waard. Leuk voor met z’n tweeën. Zo niet, laat maar lekker links liggen dat spel.]

2 thoughts on “Speed Review”

1. Lijkt me wel een leuk spel. Ik denk dat het wel grappig kan zijn. Iets voor met mijn vriendin ofzo, of met mijn moeder. Zoiets. Die houden wel van snelle spelletjes.