Sushi Go Party! Review

Zo. We gaan het eens even helemaal anders doen. OK. We’re are going to do it in a whole other way.

Een tijdje geleden gaf ik aan te twijfelen over de toekomst van As a Board Gamer. Nu, een maandje verder, kan ik melden dat ik gewoon door ga. Ik gooi het wel over een andere boeg, Nederlands wordt de voertaal. De Engelse taal verdwijnt niet, maar ik zal het alleen gebruiken voor het samenvatten van de recensies, zodat ook de liefhebber van over de grens nog kan genieten van mijn mening over bordspellen, al is het in een summiere vorm.

For an English summary, check below.

De overgang van schrijvende pers naar YouTube of een podcast laat nog even op zich wachten. Ik ben eigenlijk wel van plan om uiteindelijk de stap te maken, maar het vergt gewoon wat meer tijd en oefening, plus het moet wel iets zijn waar ik achter sta. Er zijn al meer dan genoeg lui die met hun rug naar hun spellenkast vertellen dat dit of dat spel ‘errug leuk’ is.

Over leuk gesproken; wat is dan leuker om dit nieuw tijdperk te beginnen met een spel dat ik tot mijn favorieten reken, Sushi Go!. Het basis spel heb ik natuurlijk al gerecenseerd ‘before it was cool’ (oeps, Engels, doe ik het toch weer), ouwe bordspel hipster die ik ben. Het was mijn eigen uitgeprinte versie die ik grijs heb gespeeld voordat ik uiteindelijk het ‘echte’ spel kocht.

Deze kleine doos, of blik in mijn geval, bevat al een fantastisch spel. Een van de kwaliteiten van Phil Walker-Harding, de bedenker van dit spel, is dat hij met simpele regels enorm boeiende spellen kan maken. Sushi Go! heeft nauwelijks regels. Kies een kaart, geef de rest door en draai die kaart om. Dat is de basis. Waarom je de ene kaart wel zou willen hebben en de andere niet hangt af van welke type kaarten je zelf verzameld hebt, of wilt verzamelen, en welke kaarten de andere spelers voor zich hebben liggen. Elk type kaart scoort namelijk op een andere manier. Bij het ene type heb je de meeste nodig, voor de andere precies drie van die soort, of precies twee, of ze zijn gewoon drie punten per kaart waard bijvoorbeeld

Sushi Go Party! is niks ander dan Sushi Go! in drievoud. Je hebt te maken met dezelfde basis regels, maar wel keuze uit veel meer kaart types die je kunt opnemen in je menu. Dit maakt dat ik Sushi Go Party! (wat ik wel een verschrikkelijk misleidende naam vind trouwens. De term ‘party’ geeft je in de bordspelwereld toch al snel het gevoel dat je daadwerkelijk met een partygame te make hebt, maar goed) veel eerder zou kopen dan zijn kleinere broer. Je hebt in deze versie gewoon de beschikking over de oude kaarten, maar daarbij krijg je een aantal kaart types die vergelijkbaar is met de kaarten die we kennen, maar net dat extra geven wat dit spel zijn enorme herspeelbaarheid geeft. Deze nieuwe set kaarten is iets spannender, biedt iets meer diepgang, dan de standaard set, zonder dat het spel in een keer veel moeilijker wordt. Zeker omdat je nu ook andere combinaties van kaarten kunt maken, waardoor het ene spel wat meer interactie biedt, het andere spel wat tactischer is en weer een andere set kaarten weer ideaal is als je het spel met zijn tweeën speelt.

Ik kan, als Sushi Go! fan, niets negatiefs melden over het spel zelf. Het is meer van iets wat al erg goed was en het ziet er daarbij ook nog eens vrolijk en grappig uit. Wel moet ik wat zeggen over de verpakking waarin Sushi Go Party! komt.

In de doos zit geen inlay, wat vrij bizar is omdat je ook geen enkele andere oplossing aangedragen krijgt voor het verpakken van je kaartjes. Die zweven dus lekker los in de doos. Heel handig.

En die doos biedt daar alle ruimte voor. Ik kan hier vijf of zes keer de inhoud van het spel in kwijt. Dat zit er natuurlijk niet in, dus het is vooral lucht die je op je plank hebt staan. Ik begrijp best dat je met een grotere doos wat meer opvalt in winkels en op beurzen, maar gecombineerd met het feit hierboven zorgde er bij voor dat ik toch erg verbaasd was toen ik de doos opende.

Nu, om het geen tirade over slechte verpakkingen te laten worden en de nadruk te blijven leggen op het feit dat dit gewoon een waanzinnig spel is, stop ik hier. Van print & play tot gepubliceerd spel, ik heb Sushi Go! al grijs gespeeld en Sushi Go Party! zal hetzelfde lot beschoren zijn. Ik zeg kopen en lekker vaak op tafel leggen. In de doos zit voor elk wat wils.

Earlier I wrote that I doubted if I should continue writing reviews. Now, a month later I can say I will, but in a different way. Dutch will be the main language and I will only write summaries of the reviews in English, so those who don’t speak Dutch can still read what I think about games. I might make the step to a podcast or YouTube, but if I do that it has to be good. I do not want to be just another guy who stands in front of his games telling that this or that game is ‘amaaaazing’. I need more time for that to happen.

What’s more fun to start with reviewing a game you know I really like: Sushi Go! or Sushi Go Part! in this case.

More Sushi Go! in a box. More variety, more custom tailored sets that fit your mood. I would buy this and not the base set. There’s just more in the box and more, in this case, is good.