The Prodigals Club Recensie

ProdigalsClub12

Op een dag werd je wakker en dacht: ‘Zo kan het niet langer! Rijk, geliefd en gerespecteerd zijn is niets voor mij, dat gaan we anders doen.’ Hup, je huis voor een schijntje in de verkoop, lekker de vrouw van een collega uitschelden tijdens een etentje en een dronken speech houden op een politieke bijeenkomst. De adel zal je nooit meer recht aankijken.

De Prodigals Club is een club waar nobele heren andere leden van de adel proberen te krenken door hun eigendommen te verkwisten, politieke stemmen te verliezen en elke bekende in hun sociale kringen te beledigen.

De persoon die daar het beste in is mag zichzelf de winnaar van het spel noemen.

Het spel bevat drie modules; een bezittingen module, een verkiezingsmodule en een sociëteitsmodule. Het wordt aanbevolen om het spel met twee van de drie modules te spelen, maar je kunt, als je dat wilt, het ook gewoon met drie spelen.

In de bezittingen module moet je al je bezittingen kwijt zien te raken. Je begint met vijf of zes eigendommen en wat geld en door slecht te ruilen, voor minder te verkopen en je tijd te verprutsen probeer je al je geld en eigendommen te verliezen.

Het doel in de verkiezingsmodule is simpel; verlies al je stemmen. Je begint met een grote achterban en door deze mensen te beledigen, onpopulaire maatregelen te nemen of je in te laten met de verkeerde lui zul je deze stemmen snel kwijt raken.

Nu ben je nog geliefd en gerespecteerd, maar dat moet snel veranderen in de sociëteitsmodule. Je bent niet zo’n lieve jongen als velen denken en dat moet je laten zien. Een gevecht in een café, onbeschoft gedrag in een restaurant, gespot worden met meisjes van lichte zeden, dan zullen ze wel anders over je praten.

Je zult een aantal punten verzamelen in de modules die je hebt gekozen en aan het eind van het spel kijk je naar de hoogste score in een enkele module, dat is je score. Diegene die de laagste, daar gaat het hier om, hoogste score heeft, wint the Prodigals Club.

Een ronde wordt in zes fases gespeeld; een set-up, een loopjongen, een actie, een Hyde Park, een Dame Beatrice en een einde ronde fase. De vijfde en zesde fase worden alleen afgehandeld als je ook met de verkiezings- en sociëteitsmodule speelt.

ProdigalsClub2

De set-up fase is simpel. Alle kaarten, tegels en meeples van de vorige ronde zijn van het bord gehaald, en eventueel teruggegeven aan de eigenaar, en deze worden vervangen door nieuwe.

De loopjongen fase is ook vrij eenvoudig. Iedere speler krijgt een aantal loopjongens tot zijn beschikking, kleine houten hoeden meeples, en in beurtvolgorde plaatsen de spelers die op een van de beschikbare velden en voeren deze uit. Dit kan betekenen dat je een actie mag uitvoeren, het verkopen van een eigendom bijvoorbeeld, of dat je een of meerdere kaarten mag pakken die bij dat veld horen.

Elke module heeft zijn eigen set van witte en zwarte kaarten. Witte kaarten zijn voor eenmalig gebruik, spendeer een munt voor elk groene eigendom dat je hebt bijvoorbeeld, en de zwarte kaarten plaats je op je persoonlijke bord en kunnen geactiveerd worden in de actie fase of worden geactiveerd als je een bepaalde actie uitvoert, bijvoorbeeld dat je een korting krijgt elke keer als je een groen eigendom verkoopt.

ProdigalsClub10

In de actie fase kunnen alle spelers dan, in beurtvolgorde, hun witte kaarten uitspelen of zwarte kaarten activeren.

In Hyde Park, waar de spelers alleen heengaan als de verkiezingsmodule wordt gebruikt, geven spelers speeches, slecht speeches in dit geval. Spelers verzamelen gedurende een ronde, door gespeelde kaarten of loopjongens, megafoon icoontjes en de speler met de meeste icoontjes verliest stemmen, terwijl diegene met de minste megafonen juist stemmen wint.

ProdigalsClub9

Dame Beatrice is een heel lief oud vrouwtje die allerlei leuke verhalen over jou verteld aan iedereen die het wil horen. Je was zo schattig toen je jong was. En dat wil je natuurlijk niet, je bent net hard bezig om jezelf een bad boy imago aan te meten. Elke ronde laat haar tegel weten waar de vier fiches op je persoonlijke sociëteitsbord niet mogen staan. Zij kan bijvoorbeeld eisen dat ze niet naast elkaar mogen liggen, of niet in de rode en gele kolom mogen staan. Voor elk fiche dat daar niet aan voldoet, moet je een stap omhoog op de sociale ladder en gaan mensen je juist aardiger vinden.

Aan het eind van een ronde kijk je of een speler het einde van het spel heeft veroorzaakt door in een van de twee of drie modules een score van nul of minder te hebben. Is dit niet het geval, dan markeer je de nieuwe spelersvolgorde, verwijder je alle kaarten en tegels van het bord, elke speler mag niet meer dan vier handkaarten hebben en dan ga je naar de volgende ronde. Als geen enkele speler ooit het einde van het spel veroorzaakt duurt het spel vijf rondes en dan kijk je wie de winnaar is

Ik was altijd al geïnteresseerd in Last Will, een eerder spel van Vladimír Suchý, dus toen the Prodigals Club uitkwam tijdens Essen ’15 vond ik dat dit eruit zag als een evolutie van Last Will. Het had een vergelijkbaar thema, maar het werkte met meerdere modules.

Het thema leek mij erg leuk. Het is eens wat anders; geld uitgeven in plaats van zoveel mogelijk geld verdienen. En het idee van je paard meenemen naar het theater leek mij ook wel geinig.

Helaas stelt het spel qua thema mij een beetje teleur. Misschien is teleurstellen niet het juiste woord, maar ik vind wel dat, hoewel de individuele kaarten en illustraties best grappig zijn, het hele spel of de spelervaring dat wat mij betreft niet is. Je moet best wel veel nadenken, of je nu met twee of met drie modules speelt, en daardoor ben je toch veelal gefocust op de mechanismen. Het thema, of het verhaal, wordt daardoor naar de achtergrond verdreven.

Dat gezegd, het spel zit wel erg goed in elkaar en is gewoon erg leuk om te spelen. Het Kniziaanse (ik weet niet eens zeker of hij de eerste was) scoringsmechanisme, waar je eindscore de slechtste score van al je subscores is, zorgt ervoor dat het spel spannend blijft. Je moet je aandacht verdelen tussen de verschillende modules en kunt niet zomaar naar een score van nul racen in een module, want als je niet laag genoeg staat in de andere modules zul je het spel wel eindigen maar niet winnen.

De combinatie van worker placement en het spelen van actie kaarten werkt perfect. Op elk module bord vind je plekken waar je kaarten kunt kopen, maar elke plek heeft niet dezelfde samenstelling van kaarten. Sommige plekken hebben meer witte kaarten, andere weer meer zwarte en soms zit er ook nog een bonus actie bij. Je ziet wel wat er te koop is, dus je zult niet snel verrast worden.

De kaarten die je koopt zijn erg belangrijk, maar veel kaarten zijn alleen handig gedurende een deel van het spel. Als je aan het begin een kaart hebt bemachtigd die je korting geeft bij het verkopen van bezittingen met een blauw embleem, is dat alleen handig als je blauwe bezittingen, of überhaubt bezittingen hebt.

Elke module heeft ook zijn eigen, om het zo te noemen, mini-spelletje en als je dit goed speelt krijg je, als tijdelijke bonus, symbooltjes tot je beschikking, zoals hond, paard of rijtuig symbolen. In de bezittingen module krijg je deze symbolen als je bepaald type bezitting hebt. In de verkiezingsmodule krijg je ze als je tegels verzameld die je met bijbehorende zijden aan elkaar legt. En in de sociëteitsmodule krijg je ze als je de fiches op bepaalde plekken op de sociale ladder hebt liggen. Dit maakt het ook weer erg tactisch, want je wilt aan de ene kant je bezittingen kwijt en je fiches zo laag mogelijk op de ladder hebben liggen, maar aan de andere kant geven je ze ook symbolen die je kunt gebruiken.

Gebruiken? Wat betekent dat dan? Nou, je koopt namelijk ook kaarten die soms naar een symbool verwijzen. Bijvoorbeeld, verlies twee stemmen voor elk theater symbool dat je hebt, of beweeg twee fiches een plek naar beneden voor elke huis symbool dat je hebt. Als je het dus slim speelt kun je met een kaart veel punten verliezen. Dan moet je er wel voor zorgen dat je de daarvoor jouw fiches, bezittingen of tegels zo hebt bewogen, geruild of bemachtigd dat je de juiste symbolen hebt verzameld. Je hebt dus heel wat te puzzelen.

De Hyde Park en Dame Beatrice fase zijn geinig. Je kunt de Dame Beatrice fase nog wel negeren als je daar een loopjongen naartoe stuurt, maar voor de andere spelers vind deze fase, net als de Hyde Park fase gewoon plaats. De straffen zijn niet heel zwaar, maar beide fases laten wel zien waar het in dit spel om gaat. Je kunt niet alles hebben, je kunt niet de slechtste politicus, de grootste spelbreker op feestjes zijn en het meeste geld uitgeven in dezelfde ronde. Je zult je aandacht moeten verdelen. De ene ronde zul je je moeten focussen op het verliezen van stemmen en zul je het lieve omaatje links moeten laten liggen, terwijl je er in andere rondes juist alles aan doet om in ieders achting te dalen. Soms doe je dit omdat er in dat gebied die ronde goede kaarten op tafel liggen, of gewoon omdat andere spelers je net voor zijn op het bezittingen bord.

Je zult uiteindelijk een manier moeten vinden om overal even ‘slecht’ in te zijn en dat is best lastig.

Ik vond het spel even goed spelen met alle spelersaantallen, alhoewel ik moet eerlijk bekennen dat ik het niet met vijf heb gespeeld, dus dat moet je even zelf uitvogelen.

Concluderend, the Prodigals Club ziet er mooi en grappig uit, maar het spel vraagt teveel van je hersenen, is the mechanisch, om echt op te gaan in het thema. Speltechnisch gezien zit het wel enorm goed in elkaar. De combinatie van worker placement en slimme kaart acties werkt als een trein.

Een aanrader zou ik dus zeggen. Voor mij was het een van de betere spellen die zijn uitgegeven in 2015. Je kunt lekker variëren en als je Last Will in huis hebt kun je die ook gebruiken als een van de modules. Je krijgt dus genoeg spel voor je geld. Een toppertje.

Beoordeling4