T.I.M.E. Stories Recensie

timestories1

Het is 1921 en er is iets vreemd gebeurd in het Beauregard Gesticht. Wat precies? Geen idee, maar je werkt voor een tijdreisbedrijf en het uitvogelen van dit soort zaken is je werk. Nou, waar wacht je op?

TimestoriesSPECS

T.I.M.E. Stories is een verhalend spel. T.I.M.E. Stories is een puzzel, een coöperatieve puzzel. T.I.M.E. Stories is een coöperatieve puzzel die een verhaal verteld. Een ‘point and click game’ zonder het klikken.

Het is een groot avontuur. Jullie zijn tijdreizigers en voor je werk moet je een puzzel oplossen. In het geval van de Asylum zaak betekent dit dat je moet voorkomen dat iets gebeurd. Wat dat precies zou moeten zijn en hoe je het moet voorkomen weet je niet. Je moet er achter zien te komen door je door het gesticht te bewegen, met mensen te praten en door alle kastjes open te trekken die je kunt vinden.

Voordat het spel begint kies iedere speler een karakter. Elk karakter heeft andere eigenschappen. Sommigen zijn praters, andere zullen alleen hun vuisten gebruiken om je iets duidelijk te maken. Jij, als tijdreiziger, neemt als het ware het lichaam over van het karakter, jij bent dus ook gewoon een bewoner van het gesticht. Gedraag je daar ook naar a.u.b.

Je start in een centrale ruimte, maar daarna beslis je met zijn alleen waar je heen gaat. Elke keer als je een nieuwe locatie binnen gaat leg je de kaarten van die locatie op het board. Deze kaarten vormen een panorama. Links zie je een zuster, rechts een schilderij en er is een man aan het schaken. Elke speler kiest dan waar ze een kijkje willen nemen. De een bij de zuster, de ander gaat het schilderij van dichtbij bekijken. Je zet je pion bij de kaart en alleen de spelers met hun pion bij de kaart mogen die zien. Je mag er wel met je medespelers over praten, maar de kaart krijgen ze niet te zien.

Soms zul je een aanwijzing vinden, een andere keer een voorwerp, of gewoon iemand die jou het liefst de kamer uit slaat. Wanneer je je in een situatie bevind waar je moet vechten zul je dobbelstenen moeten rollen om te kijken of je jezelf een beetje kunt verdedigen. Een dergelijke zelfde test kun je verwachten als je bijvoorbeeld een slot open probeert te maken.

Alles wat je doet kost tijd en tijd is geld wanneer je voor een tijdreisbedrijf werkt. Op het moment dat je, als groep, geen tijd meer over hebt voordat de taak is volbracht moet je het bord resetten en opnieuw beginnen. Je weet nu beter waar je heen moet en met wie je wel en vooral niet moet praten. Je doet het deze keer vast beter.

Dit is T.I.M.E. Stories in een notendop. GA van kamer naar kamer, praat met de juiste mensen, kijk rond en probeer uit te vogelen wat er in godensnaam is gebeurd voor dat de tijd op is.

Laten we beginnen met een voor de hand liggend onderwerp; je kunt het spel maar een keer spelen. Een keer betekent zes uur in ons geval, maar als je erg goed je best doet zou het, al lijkt het mij erg onwaarschijnlijk, in anderhalf uur voorbij kunnen zijn.

Een keer spelen, drie à vier uur spelplezier, kost dus ongeveer €40. Is dat het waard? Als je kijkt naar tijd die je kwijt bent voor het geld dat je betaald, dan zeker niet. Ik ken geen ander bordspel dat eenzelfde tijd-geld verhouding kent. Als je naar de hoeveelheid plezier die je aan het spel beleeft kijkt is het wellicht een ander verhaal, maar dat weet je pas als je het spel hebt gespeeld.

Ik vond het vrij veel geld en daarom hebben wij besloten om de kosten te delen. Als we het niet leuk vonden konden we het verkopen en vonden we het wel leuk, dan hebben we heel wat minder geld per persoon uitgegeven en kunnen we hetzelfde trucje doen bij de uitbreidingen die volgen.

Ik raad iedereen aan om iets vergelijkbaars te regelen. €40 Euro voor een eenmalige ervaring, die misschien helemaal niet leuk is, vind ik aan de hoge kant. Deel de kosten, of leen het spel van een ander is mijn advies.

Door naar het spel zelf.

Ik vind de spelervaring over het algemeen erg plezierig. Het idee van de panorama kaarten en het bespreken van wat je gezien of gelezen hebt werkt goed. Elke keer als je een nieuwe kaart omdraait of een nieuwe locatie betreed voel je de spanning stijgen. Wat krijgen we nu weer te zien? Is het een stukje van de puzzel of is het een afleidingsmanoeuvre.

Ja, je puzzelt wat af, dus weet dat je puzzelen wel een beetje leuk moet vinden voordat je aan het spel begint.

Ik schreef hierboven ‘over het algemeen een erg plezierige spelervaring’ en dat zeg ik omdat er ook een aantal elementen in het spel zitten die ik niet zo geslaagd vind. Het gevechtssysteem, of testsysteem, bijvoorbeeld. Op sommige moment, als je gaat vechten, als je iemand moet overtuigen, als je een slot open moet breken, moet je dobbelstenen rollen om te kijken of het lukt of niet. De kaart heeft bepaalde eigenschappen, een aantal schildjes in dit geval, en jij moet die schildjes wegspelen door middel van het rollen van de dobbelsteen. Gaat dat fout, dan kan het kost het je meer tijd, of soms zelfs een leven. Ik vind dat het geluk van een dobbelsteen niet bij het puzzelachtige karakter van dit spel past. Ik bedoel, je hebt het allemaal uitgevogeld, je hebt alles bij je wat je moet hebben en dan blijf je maar tijd verspillen of je leven omdat je gewoon niet goed rolt. Het voelt gewoon niet goed bij dit spel.

Wat ik ook niet zo leuk vind, maar wat niet te voorkomen is, is het volgende. De eerste twee runs, een run is bepaalde hoeveelheid tijd die je te besteden hebt, zijn erg leuk en spannend. Je ziet en vind allerlei leuke dingen gedurende je eerste run, maar dan is de tijd op. Geen probleem, je rest het bord en begint opnieuw. Je eerste locaties heb je al gezien, geen probleem, er is nog genoeg te ontdekken. Maar dan mislukt ook de tweede run. Wellicht ga je allemaal dood? Kan gebeuren, maar dan moet je weer van vooraf aan beginnen terwijl je toch echt al bijna alle locatie gezien hebt na die tweede run. Lijkt het leuk om weer hetzelfde praatje te moeten aanhoren, weer naar dezelfde locatie te moeten gaan? Ik vond het niet zo leuk, saai zelfs en frustrerend.

Het T.I.M.E. Stories systeem werk zo dat momenten van opwinding worden opgevolgd door verplichte nummertjes. In het begin van het spel licht het zwaartepunt bij de spannende en verrassende momenten, maar ergens halverwege bereikt het spel een omslagpunt, de saaie momenten nemen het even over, en zul je pas weer tegen het eind verrast worden.

Dit is mijn ervaring. Wij, als groep hebben er meerdere runs over gedaan en het lijkt mij dat als je er minder lang over doet je een heel andere ervaring hebt.

Ik moet wel zeggen dat ik denk dat ik uiteindelijk toch alleen de leuke momenten herinner, dat moment dat we een bepaalde puzzel oplosten, die oh zo belangrijke aanwijzing vonden of gewoon een verhaal zelf. Dat is ook waar T.I.M.E. Stories in uitblinkt, het vertellen van een verhaal. Ik denk dat ik geen ander spel ken die een verhaal zo goed verteld en waarin een groep zo in het verhaal wordt gezogen. Het systeem heeft zijn gebreken, maar het blijft een leuke en unieke ervaring.

Beoordeling4