Twenty One Review

Een nieuwe dag, een nieuw dobbelspel. Twente One is de naam, Steffen Benndorf en Reinhard Staupe zijn de bedenkers en White Goblin Games heeft het spel uitgegeven. Wat is het oordeel van deze dobbelaar?

Deze twee spelbedenkers hebben al eerder, met succes, samengewerkt aan bijvoorbeeld Traxx of Qwixx het kaartspel. Twenty One valt dan ook weer in dezelfde spelcategorie; lekker luchtige, in dit geval, dobbelspellen, die je zo op tafel legt en binnen een korte tijd een aantal maal kunt spelen. Het is dan ook logisch dat ik deze nieuwe toevoeging vergelijk met bewezen successen in het genre, zoals bijvoorbeeld Qwixx en Qwinto.

Hoe werkt Twenty One? Het is niet moeilijk. Iedere speler krijgt een blaadje van het scorenblok. Op dit blaadje vind je vijf rijen. In elke rij staan de zes dobbelstenen in verschillende kleuren afgebeeld met daarin de waarde van die dobbelsteen geprint. In je beurt rol je de zes dobbelstenen en je kiest een van de gerolde dobbelstenen uit (als je kan of wil mag je meer dobbelstenen uitkiezen) om in te vullen op je scoreblaadje.

Hiervoor moet je een aantal regels in acht nemen. Je vult de waarde van de dobbelsteen in het vakje van de dobbelsteen met dezelfde kleur. De waarde die je dan invult moet gelijk of lager zijn dan de waarde die je in dat vakje ziet. Je moet het blad rij voor rij vullen. Is een rij helemaal gevuld, dan pas ga je naar de volgende rij. Kun je niets invullen in jouw beurt, dan moet je een dobbelsteenvakje doorstrepen. Kun je wel wat invullen en is de dobbelsteen waarde precies gelijk aan de geprinte waarde, dan heb je een voltreffer!

Hier draait het allemaal om. Hoe meer voltreffers per rij, hoe meer bonuspunten.

Je bent verplicht om in je elke beurt minstens een vakje te vullen. De speler die aan de beurt is mag een maal opnieuw alle dobbelstenen rollen die niet de waarde een hebben.

Heb je nu een rij vol, dan mag je de volgende ronde pas verder met de rij eronder. Heeft iemand nu alle rijen gevuld, dan is het spel ten einde en gaan we punten tellen. Tel in iedere rij alle ingevulde waardes bij elkaar op en tel daarbij ook nog eens de bonuspunten voor het aantal voltreffers in die rij op.

Het is misschien wat afgezaagd, maar de speler met de meeste punten wint het spel.

Ik heb het al eerder gezegd bij het recenseren van andere Qwixx-achtigen, het blijft leuk om te spelen, zo’n dobbel-en-schrijfspel. Twenty One is niet anders. Het is gewoon een erg leuke filler. Kijk goed rond. Wat willen de anderen? En beproef soms je geluk en ga voor die extra voltreffer. Of probeer zo veel mogelijk getallen af te kruisen in een beurt, dan ga je wat sneller dan de rest en wellicht zorg je er zo voor dat de andere minder getallen hebben kunnen invullen. Dat kan ook een manier zijn om meer punten te scoren dan de rest. Een goede combinatie van geduldig wachten op die voltreffer en zo veel mogelijk getallen in je beurt opschrijven lijkt het beste.

Wel moet ik zeggen dat ik hem wat lichter dan bijvoorbeeld Qwinto en zelfs Qwixx vind, waar beide toch al geen zwaargewichten zijn. Dit komt omdat je buiten de uitkomst van de dobbelstenen zelf ook nog eens beperkt wordt door het feit dat je de getallen rij voor rij moet invullen. Je moet daarbij allemaal minsten een getal invullen elke beurt en tel daarbij op dat je allemaal een scoreblad hebt dat er anders uitziet, qua kleuren dan, en het kan zomaar eens behoorlijk willekeurig aanvoelen. Als het goed is middelt dat over het gehele spel wel een beetje uit en, tja, waar hebben we het nu eigenlijk over, het is een spel van een kwartiertje. De volgende keer gaat het vast beter.

Twenty One is weer een leuke aanvulling van de Qwixx familie. Gewoon lekker dobbelen met die bontgekleurde stenen dus.

Twenty One is a nice addition to the Qwixx family. Roll some dice and fill in the spaces with numbers that should be close or equal to the number written on your scoresheet, line by line. Equal is best, the more you get the more bonus points you’ll get. I feel that Twenty One is lighter than Qwinto, and also lighter than Qwixx, but it’s still fun to play, a nice filler.

2 thoughts on “Twenty One Review”