Völuspá Review

Völuspá, letterlijk profetie (spá) van de Völva (een zieneres), is een van de oudste gedichten uit de noordse mythologie. Het beschrijft de begintijd van de wereld en Ragnarök en de strijd tussen de machtige goden (o.a. Odin, Thor en Loki), gevaarlijke, mythische wezens en verloren rassen.

Het spel Völuspá, dat in het teken staat van deze strijd, is een tile laying game voor 2 tot 5 spelers vanaf 8 jaar (al zegt de doos vanaf 10 jaar), het duurt ongeveer 30 tot 45 minuten. Het spel is ontworpen door Scott Caputo, die verder geen bekende titels op zijn naam heeft, en is een reïmplementatie van Kachina, wat hetzelfde spelmechanisme kent maar dan met de Hopi indianenstam als thema. In Nederland wordt het uitgegeven door White Goblin Games.

Een recensie geschreven door Marc van Welbergen

Het basisprincipe van Völuspá is heel eenvoudig: je legt uit je hand van 5 tegels 1 tegel aan en scoort punten voor alle tegels in de rij en/of kolom als de tegel die aanlegt de dominante tegel is (de hoogste waarde heeft). Vervolgens vul je je hand weer aan tot 5 tegels en is de volgende speler aan de beurt. Als een rij uit 7 tegels bestaat, dan mogen hier geen tegels meer aan toegevoegd worden. Zodra alle tegels op zijn eindigt het spel.

De uitdaging bij het spel is dat alle 8 wezens unieke krachten hebben. Zodra je bijvoorbeeld de bedrieger Loki aanlegt, dan wordt de waarde van de aangrenzende tegels tot 0 gereduceerd. Een draak kan bovenop een andere tegel vliegen, wolven (Fenrir) zijn alleen niet zo sterk, maar in een roedel (meerdere wolven in een rij of kolom), mag je hun waarde bij elkaar optellen. Een trol is niet alleen sterk, maar duldt ook niemand naast zich…..al wil er waarschijnlijk wil er ook niemand naast omdat hij en lelijk is en enorm stinkt. Odin en Thor (zijn zoon) hebben geen bijzondere krachten, maar zijn van zichzelf al zeer krachtig. Skadi kan worden ingezet om te ruilen voor een tegel die al op het bord ligt (en ondertussen wat punten te scoren).

In het begin lukt het nog wel om je tegels aan te leggen en punten te scoren, maar naarmate het spel vordert wordt het lastiger om een goede plek te vinden waar je aan mag leggen en punten kunt scoren. Daarbij wil je voorkomen dat jouw tegel een mooie voorzet is voor de speler(s) na jou. De beurten zijn dus vrij kort, al kun je tegen het eind wel tegen wat AP aanlopen om de laatste optimale zet te bedenken, aangezien de scores meestal vrij dicht bij elkaar liggen. Ik heb dat overigens niet als storend ervaren.

Na een aantal potjes met 2, 3 en 4 spelers denk ik dat het spel het beste werkt met 2 of 3 spelers, met 4 of 5 is het m.i. vrijwel niet te doen om vooruit te plannen en juist dat vind ik erg leuk aan het spel.

Positieve elementen aan het spel zijn de korte uitleg (een paar minuten, de spelregels passen op 1 pagina), de kwaliteit van het materiaal (lekkere dikke tegels) en het art work, alle wezens zien er kleurrijk en levendig uit. Bovendien bevat het basisspel direct een uitbreiding, De Saga van Edda, met nog een 4-tal nieuwe goden en wezens die het spel weer een hele andere wending geven. Vooral de Hel-tegels, waarmee je een tegel kunt vernietigen en de omliggende tegels scoort, is erg interessant. Na het inzetten van de Hel tegel zijn de bestaande rij en/of kolom verbroken en kun je deze dus opnieuw aanvullen. Daarnaast zijn er nog andere uitbreidingen beschikbaar, die de variatie en herspeelbaarheid ten goede komen.

Nadelen van het spel zijn de kans op AP aan het eind van het spel, bovendien zou ik dit spel niet spelen met mensen die bij iedere beurt de optimale zet willen uitdokteren, dit komt het tempo en de speelduur niet ten goede.

Al met al is Völuspá een leuke filler, die zowel met familie, vrienden en andere non-gamers gespeeld kan worden en ook voor de ervaren spelers voldoende diepgang biedt.

3 thoughts on “Völuspá Review”

1. Als je dit 4 sterren geeft, ondanks de AP, leg dan beter uit waar de diepgang zit. Want voor de outsider ziet het er uit als een slechte poging tot memory. Wat maakt dit spel speciaal, en waarom mag het niet ontbreken in mijn al te volle kast?

1. De AP beperkt zich tot de laatste 2-3 beurten en is niet heel hinderlijk. Als je met mensen speelt die veel last hebben van AP en iedere beurt willen optimaliseren, dan is dit spel waarschijnlijk minder geschikt omdat dan de vaart uit het spel gaat. Waarom dan toch 4 duimpjes? Ik zou het spel waarderen op een ruime 7, dus tussen 3 en 4 duimpjes in. In dit geval krijgt Völuspá het voordeel van de twijfel en dus 4 duimpjes,

2. Grappige trivia:
    * fenrir is de eerste baas in Etrian Odyssey, een computerspel gebaseerd rond noorse mythologie, en is inderdaad een wolf, en het level waar hij is zit vol met wolven.

* Hel is een rune in diablo 2 waarmee je runewoorden weer kunt verwijderen uit gear.

Dat 7×7 maximum klinkt ook erg willekeurig. zou een 6×6 max ook werken en korter duren? Als het 7×7 moet zijn lever dan een bord mee… het neemt veel plek in, kleinere kaartjes zou beter zijn. Alles aan dit spel voelt “onaf”.