Carthago Review

Carthago Bordspel Spel Board Game Review

Een recensie van het spel Cathago – Merchants & Guilds, ontworpen door Bernd Eisenstein en Ralph Bienert, met illustraties van Christian Opperer en Odysseas Stamoglou en uitgegeven door Iron Games.

Carthago; het handelscentrum van de oudheid. Word een succesvol koopman en zorg daarmee dat je hooggewaardeerd lid wordt van het koopmansgilde.

Carthago Bordspel Board Game Setup 1

• Het spel gaat uiteindelijk om het uitspelen van kaarten om daarmee acties uit te voeren en dat werkt goed. Je kunt je persoonlijke actiekaarten uitspelen, maar ook goederenkaarten kunnen worden gebruikt voor verschillende acties. Je verplaatst je actieschijf naar de actieplek op het bord en voert de actie uit. Staat er een andere speler, dan moet je een extra kaart afleggen. Dit zorgt voor schaarste en moeilijke beslissingen. Extra kaarten afleggen betekent wellicht dat je een kaart weg moet doen waar je graag iets anders mee zou willen doen. Het zorgt er zeker voor dat je in latere beurten uit minder kaarten kunt kiezen, dus misschien een actie moet uitvoeren die je helemaal niet wilt uitvoeren.
  • Op het actiebord staan ook huisje. Deze geven je, als je jouw actiefiche op het veld van zo'n gildehuis zet, de mogelijkheid om een gildeactie uit te voeren. De plekken waar deze huizen staan zijn dus gewild. Gildeacties zijn namelijk DE manier op punten te vergaren. Dan wel door een fiche op een eindespelconditie te leggen. Dan wel door een fiche op het gildebordje te leggen en in combinatie met verzamelde schepen punten te vergaren. Je bent dus constant aan het bekijken of je een normale actie kunt combineren met een gildeactie. Misschien wel je zelfs gewoon op de plek van het gildehuis gaan staan zonder dat je een normale actie uitvoert, omdat anders de kans op een bepaald goedkoop en puntenscorend plekje weg is. De combinatie van graag een bepaalde normale actie willen uitvoeren, het wel of niet hebben van de benodigde actiekaarten, het aanwezig zijn van anderen op het actiebord en de mogelijkheid om een aanlokkelijke extra gildeactie uit te voeren zorgen voor interessante beslismomenten in het spel.
  • Ondanks dat de volgorde der dingen en dus timing erg belangrijk is zijn de acties zelf vrij eenvoudig te vatten en dit maakt dat het spel eigenlijk best vloeiend speelt.
  • Geen directe aanvallen op elkaar, maar wel degelijk interactie. In haven bij verplaatsen van schepen, bijvoorbeeld. Je hebt net je fiche bij een aanlegplaats gelegd om in jouw volgende beurt dat schip te claimen. Een beurt later pakt iemand anders een schip verder in de haven-rij waardoor alle schepen een plekje opschuiven. Sta je plots bij het verkeerde schip. Ook bij de gildeacties die duurder worden of niet meer beschikbaar zijn, omdat mensen hun fiche net voor jouw beurt daar hebben geplaatst. Bij het actiebord natuurlijk, waar de acties door het bezetten van de bijbehorende actievelden duurder worden voor andere spelers. Ook het feit dat een gildehuis naar het volgende veld gaat als iemand de gildeactie uitvoert vraagt ook om aanpassingsvermogen. Dit maakt het spel lekker dynamisch.
  • Van welk deel van jouw spelersbordje je schijfjes afhaalt en waar je die schijfjes dan plaatst op de eindespelcondities, bijvoorbeeld, geeft jouw spel een eigen karakter. Het zijn kleine verschillen in spelgevoel. Spel na spel.

• Visueel is Carthago niet heel aantrekkelijk. Het past bij het thema. Heel klassiek allemaal, maar het spat gewoon niet van je tafel.
  • Het thema is natuurlijk ook niet bijster origineel. We treffen ons weer in een stad uit de oudheid en gaan daar lekker handelen. Daarbij matchen de mechanismen ook niet echt met dat saaie thema. Het voelt daardoor als een mechanische exercitie met een Carthaags sausje erover. Een paar druppels. Een beetje karig.
  • Het uiterlijk en de niet heel intuïtief aanvoelende regels waren twee redenen waardoor het spel bij ons lang in de kast bleef staan. Als je de regels leest, lijkt het spel lastiger dan het in werkelijkheid is.
  • De grootste bak met punten schep je bij elkaar door de 'het aantal schepen keer het aantal gildeschijfjes' formule, dus daar zal de focus elk spel wel op liggen. Ik vraag mij af of het spel, zelfs bij de liefhebbers, een lange adem heeft.

• Thematisch bewandelt Carthago een veel bereisd pad. De sporen daarvan zijn zo diep dat veel 'handel in oudheid' spellen grote moeite hebben om daar ook maar iets van af te wijken en iets origineels neer te zetten. Speltechnisch kan Carthago mij op een aantal punten wel erg bekoren. Het uitspelen van actiekaarten, het feit dat je verkregen goederen ook als actiekaart kunt inzetten, en de strijd die plaatsvindt op het actie-, gilde-, eindespelconditiebord voelt aan de ene kant vertrouwd aan, maar toch ook fris. Waar Carthago qua thema aandoet als een overwerkte pakezel, speelt het verder als een jong renpaard.

8/10