Chameleon Bordspel Review

Chameleon Bordspel Review

Kort en Pittig
Chameleon The Gamefantry As a Board Gamer Bordspel Spel Spelletje 1

Lees hier de recensie van Chameleon. Een dobbelspel van Matthijs Vertegaal en The Gamefantry.

Chameleon The Gamefantry As a Board Gamer Bordspel Spel Spelletje 2

Leuk of niet?

Chameleon is een simpel spelletje in de Yahtzee categorie. Dobbelstenen rollen, maximaal drie keer, en een hoge score neerzetten. Je hebt vijf verschillende kleuren kameleons en per kameleon heb je twee keer de kans om een score neer te zetten. Helaas zijn er maar acht beurten, dus er blijven minimaal twee vakjes leeg. Je rolt een aantal dobbelstenen. Een daarvan bepaalt de kleur van de kameleon en op de andere stenen staan cijfers, van 1 tot 4, en een drietal symbolen. Je mag als je hebt geworpen zoveel dobbelstenen apart leggen als je wil en in de derde, en laatste, worp mag je ook dobbelstenen die in worp 1 hebt weggelegd weer opnieuw werpen. Dobbelstenen die een arend laten zien, moeten apart worden gelegd. Arenden vinden kameleons blijkbaar erg lekkere hapjes. Gelukkig kun je die met dobbelstenen die een tropisch blad laten zien weer vrij spelen. Jouw kameleon kan zich daaronder verstoppen. Een vlieg, het favoriete maaltje van de kameleon, geeft je de mogelijkheid om een zojuist, of al eerder geworpen steen een tikje te verhogen waarna je de vlieg wel gewoon weer opnieuw mag rollen.

Er zit dus een flinke dosis geluk in, en daarmee ook de mogelijkheid om je geluk te beproeven. Je wil immers per kleur kameleon zo hoog mogelijke score neerzetten, want alleen jouw hoogste score per kleur telt. Voor jezelf, maar ook wil je per kleur de hoogste score neerzetten van iedereen, want dan krijg je bonuspunten.

Vind ik Chameleon een leuk spel? Vind ik het, als veelspeler, vermakelijk? Nee, niet per se. Is het een slecht spel? Nee. Het is gewoon een heel erg eenvoudig spel. En dat heeft zijn voor en nadelen. Een nadeel voor mij, de veelspeler, is dat het vooral aanvoelt als een herhaling van zetten. De keuzes die je moet maken zijn vrij voor de hand liggend. Je rolt wat je rolt, je legt wat af, en dat acht keer. Het geluk beproeven zorgt ook niet voor heel veel spannende momenten. Je hebt immers ook twee kansen per kleur voor een goede score.

Dit is niet zo heel erg als je met zijn tweeën speelt, of in je eentje als dat zou kunnen, maar het is niet echt interessant om de beurten van de ander te bekijken. Dus met drie spelers duurt het spel al te lang wat mij betreft.

Het voordeel van de eenvoud is dat je het met iedereen kan spelen. Mijn zoontje, van bijna vijf, is nu heel erg met tellen en rekenen bezig (Om gek van te worden, trouwens. ‘Wat is 7 plus vijf?’ ‘Wat is 13 min 2?’ ‘Kun je tot 116 tellen?’ En dat 24/7.) en hij vindt het spel erg leuk bijvoorbeeld. Ik denk zelf ook dat het spel meer geschikt, en daarmee leuk, is voor kinderen en daarmee wellicht ook de families van die kinderen.

Chameleon is geen hoogvlieger in de categorie simpele dobbelspellen, maar het doet ook niet heel veel fout. Een degelijk spelletje. Niet meer dan dat.

Spelbeoordeling

6/10