De beste Bordspellen op dit moment

De Beste Bordspellen op dit Moment

Beste Bordspellen

De Leukste Bordspellen op dit moment

Boardgamegeek.com is, en dit mag ik toch wel zeggen, de grootste spelletjes website ter wereld. Er staan rond de 118200 bordspellen, en uitbreidingen, beschreven in hun database. Elke boardgamegeek die een account heeft op de site kan hier aangeven wat die van een spel vindt.

Je kunt je favoriete spelletjes een cijfer van 1 tot 10 geven. De site houdt bij hun zogenaamde Geek Rating voor een spel ook nog een beetje rekening met hoeveel geeks een spel een cijfer hebben gegeven, maar als je dan sorteert zou je toch een lijst moeten krijgen van de beste of leukste spellen op dit moment.

Hieronder vind je de top 15 beste of leukste spellen allertijden volgens BGG. Dit zijn toevallig ook de enige spellen die een Geek Rating hebben van 8 of hoger.

Welke top bordspellen heb jij gespeeld?

Laat het weten in de commentaren!

15 Terra Mystica

In Terra Mysica speel je als een van vele volkeren in het spel. Je probeert dat volk, denk aan Heksen, Meerminnen, Dwergen, te ontwikkelen. Je doet dit door verschillende gebouwen te bouwen en op het bord te plaatsen. Hierdoor ontwikkel je als het ware jouw eigen economie van verschillende grondstoffen. Je probeert daarnaast ook nog eens het landschap zo te veranderen dat het zich vormt naar jouw wensen.

14 The Castles of Burgundy

Franse sferen. Je ontwikkelt in Castles of Burgundy je eigen prinsdom. Je gebruikt elke ronde twee dobbelstenen om hiermee nieuwe gebouwen te machtigen en toe te voegen aan jouw spelersbord. Voor je verschijnen kastelen, weiden met koeien, mijnen, schepen die goederen vervoeren en verschillende dorpen. Al deze tegels hebben zo hun eigen bonusacties die je kunt uitvoeren. Zorg in vijf rondes dat je jouw prinsdom beter hebt ontwikkeld dan je tegenstanders.

Castles of Burgundy Alea Feld As a Board Gamer Bordspellen

13 Spirit Island

Ongrijpbaar. In Spirit Island spelen jij en je vrienden de Spirits van de natuur, de lucht en alles om ons heen die het eiland moeten verdedigen tegen indringers. Je helpt de lokale bevolking van het eiland om de Europese indringers van het eiland te verdrijven. Dit doe je samen. Jullie tegen het spel. Je speelt kaarten vol magische krachten om invloed terug te winnen over het eiland. Aan de andere kant maken de koloniale indringers alles kapot wat ze tegenkomen. Wie gaat er winnen, de eilandbewoners of de Europese bezoekers?

12 War of the Ring: Second Edition

Lord of the Rings, het epische verhaal van J.R.R. Tolkien. In bordspelvorm. Jij speelt als de vrije volkeren van Midden-Aarde. Je tegenstanders als het schaduw leger van Sauron. Of andersom natuurlijk. Wordt de ring vernietigd in de Doemberg of krijgt Sauron langzaam de controle over Midden-Aarde?

11 Scythe

De twintiger jaren van de vorige eeuw, een onrustige tijd. Terwijl ‘De Fabriek’ tijdens de eerste wereldoorlog menig land nog zwaarbewapende mechs, grote door mensen bestuurde robotachtige machines, leverde, heeft deze nu zijn deuren gesloten. De buurlanden azen op wat ‘De Fabriek’ nog te bieden heeft. Jij bent een van die buurlanden in Scythe, dat zich afspeeld in een altenrtieve geschiedenis. Je ontwikkelt jouw land zowel op industrieel als militair vlak en gaat het gevecht aan met andere spelers om jouw territorium verder uit te breiden. En, als het even kan, de veelbesproken, maar mysterieuze fabriek over te nemen met een leger van mechs.

10 Great Western Trail

Je bent in dit bordspel een boer in Amerika, 19e eeuw. Je zorgt voor je eigen kudde van koeien en leidt ze, elke keer weer, naar Kansas City om ze daar op de trein te zetten. Op de route kom je langs allerlei lieden die je kunnen helpen met je zoektocht naar de meest waardevolle koe. Hoe beter de koe, hoe beter het is voor jouw portemonnee. Naarmate jouw bedrijf steeds groter en beter wordt kun je ook steeds meer invloed uitoefenen op de verschillende bedrijven die zich vestigen langs de route naar Kansas City.

9 Twilight Struggle

De Koude Oorlog. Het jarenlange getouwtrek tussen de Verenigde Staten van Amerika en de Sovjet Unie en de ideologie die ze aanhangen. Wie heeft de grootste spierballen? In dit spel voor twee spelers speel je, soort van, deze oorlog na. De historische gebeurtenissen uit die jaren komen terug op de kaarten die worden uitgespeeld door jou en je tegenstander om daarmee invloed te vergaren en te houden op bijna alle landen in de wereld.

8 Gaia Project

Eigenlijk is Gaia Project een beetje Terra Mystica in de ruimte. Alleen ben je nu planeten aan het terraformen om met jouw ruimtevolk de omliggende planeten te gaan bevolken. Wat hier aan wordt toegevoegd, dat anders is dan in Terra Mystica, is onder andere een aantal technologie-sporen waar je jouw volk stapje voor stapje kunt verbeteren. Naast de verschillende volkeren die je kunt spelen speelt door middel van de technologie-sporen iedereen dus een eigen spel.

7 Star Wars: Rebellion

Rebellion is een Star Wars bordspel voor twee tot vier spelers. Sta je aan de kant van the Galactic Empire of ben je onderdeel van de Rebel Alliance. Je bestrijdt elkaar met heel wat miniaturen, die je waarschijnlijk wel kent van de films. Speel je als The Empire dan win je door de geheime basis van de rebellen te vinden en deze compleet weg te vagen. Speel je als de Rebellen, dan moet je zorgen dat steeds meer planeten zich aansluiten bij de alliantie.

6 Twilight Imperium (Fourth Edition)

Groots en meeslepend. Zo kun je Twilight Imperium wel noemen. En lang. Je kunt zo maar eens 8 uur bezig zijn met een potje Twilight. Het spel is een 4X spel van galactische proporties. eXplore, eXpand, eXploit en eXterminate. Iedereen speelt een factie met een eigen karakter en probeert, door middel van het ontdekken van nieuwe gebieden, het uitbreiden van hun rijk naar deze nieuwe gebieden, het bemachtigen van verschillende grondstoffen en het verslaan van andere ruimterijken, om als als overwinnaar uit de bus te komen.

5 Through the Ages: A New Story of Civilization

Van het heelal, terug naar onze aarde. Through the Ages is een beschavingsspel. Zet allerlei historische figuren en gebouwen, samen met wat technologische en wetenschappelijke ontdekkingen uit het verleden op verschillende kaartjes. Schud ze door elkaar. Dan heb je Through the Ages. Jij moet zorgen dat door het slim bemachtigen van grondstoffen en het verkrijgen van de juiste technologieën en leiders op het juiste moment dat jij een betere beschaving opgebouwd dan de ander. Het is misschien niet helemaal historisch correct, maar OK, je kunt niet alles hebben.

4 Terraforming Mars

En we worden weer terug de ruimte in geslingerd met Terraforming Mars. Op aarde hebben we wel alles kapot gemaakt wat kapot gemaakt kan worden, dus is Mars aan de beurt. Verschillende grote bedrijven hebben zich op het Mars project gestort. Jij bent zo’n bedrijf. Door kaarten uit te spelen met verschillende technologieën erop afgebeeld breidt je de invloed van jouw bedrijf uit. Je probeert het zuurstofniveau, de temperatuur en het waterniveau op de juiste hoogte te krijgen, terwijl je daarnaast de rode planeet klaar maakt voor bewoning. Wie draagt het meeste bij aan het terraformen van Mars.

3 Brass: Birmingham

Brass: Birmingham. Niet verwarren met zijn oudere broer Brass: Lancashire (‘formerly known as Brass’) uit 2007. De industriële revolutie. Kolen, ijzer en katoen. Ontwikkel verschillende industrieën en zorg voor een soepel lopend netwerk van kanalen om deze industrieën tot volle bloei te laten komen. Aan het begin van de negentiende eeuw komen de spoorwegen de hoek om kijken en komt de industriële ontwikkeling ook in een stroomversnelling. Wie gaat het beste met deze veranderingen mee?

2 Pandemic Legacy: Season 1

Pandemic Legacy is een spel in de Pandemic spellen-familie. Pandemic is een spel waar je gezamenlijk een geneesmiddel probeert te vinden voor een aantal ziektes die de wereld teisteren. Totdat je deze geneesmiddelen hebt gevonden probeer je ook nog eens de verspreiding van deze ziektes tegen te gaan door over de hele wereld te reizen en de besmettingshaarden te ontmantelen. Legacy begint met precies hetzelfde verhaal, met het verschil dat je na elke potje (dat een maand van een jaar moet voorstellen) doosjes mag openmaken, stickers mag plakken, regels mag toevoegen of wijzigen. Gedurende het jaar kom je steeds meer te weten over de ziektes en kom je voor steeds meer uitdagingen te staan.

1 Gloomhaven

De nummer 1 op Boardgamegeek op het moment van schrijven is Gloomhaven. Met een Geek Rating van 8.573 en 35806 beoordelingen mag dit spel een succes worden genoemd. Elke speler neemt de rol op zich van een huurling. Elk karakter heeft zijn eigen verhaal en unieke eigenschappen in de vorm van een stapeltje actiekaarten. Elk potje, waarin je gezamenlijk monsters en vijanden probeert te verslaan door middel van het slim uitspelen van deze actiekaarten, is eigenlijk een hoofdstuk uit een heel dik boek. Heb je een locatie ontdekt en de missie aldaar volbracht, dan besluit je met zijn allen waar je nu weer heen reist. Zo breid je de landkaart uit en ontwikkel je, naast het overkoepelende verhaal, de verschillende karakters die je in het spel speelt.

Wat vind je van deze spellen?

Laat het weten in de commentaren!

Boardgamegeek, een bolwerk vol spellengekken

Een kleine kanttekening. Je ziet dat deze lijst geen familiespellen bevat, of, qua verkoop, populaire spellen zoals Catan (Geek Rating 7.003 en 95016 beoordelingen) en Monopoly (Geek Rating 4.298 en 26334 beoordelingen). Dit is wel raar misschien. Als je een willekeurig persoon op straat aanspreekt zullen ze deze spellen vaak wel kennen, maar Twilight Imperium wellicht niet.

Dit komt waarschijnlijk omdat Boardgamegeek, hoewel er dagelijks meer en meer geeks bijkomen, nog steeds een site is voor de hobbyist, de verzamelaar, de veelspeler, de spellengek. Hierdoor komen de toch wat zwaardere spellen, qua instapniveau, niet qua gewicht (hoewel je Gloomhaven niet op je tenen wilt krijgen), bovendrijven als leukste spellen op dit moment.

Deze lijst moet je, net als elke ander lijst met in de titel ‘beste’ of ‘leukste’, met een flinke korrel zout nemen.

Ook wordt er op boardgamegeek nog wel eens een 10 aan een spel gegeven aan een spel als men erg naar het spel uitkijkt, de ontwerper kennen, de ontwerper zijn of gewoon zomaar. Niets houdt je tegen dat te doen. Hier tegenover staat dat er ook lieden zijn die een spel een 1 geven, omdat de uitgever te laat was met het leveren van het spel, de uitgever een slechte klantenservice heeft, ze de ontwerper kennen, of als proteststem tegen de vele 10-en als een spel nog niet eens te krijgen is. Er zijn gebruikers die de cijfers die ze geven heel anders waarderen of dit rating-systeem gebruiker voor iets heel anders.

Er zijn dus genoeg redenen te noemen om deze lijst niet als 100 procent waarheid te zien. Je hoopt wel dat als er maar genoeg mensen serieus een spel waarderen er toch een lijst uitkomt waar je, als je op zoek bent naar een leuk spel, iets aan hebt. Al is het maar als startpunt in je zoektocht.

Mijn favoriete spellen

Wil je weten wat mijn favoriete spellen zijn? Check dan eens de laatste editie van de top 100 op het As a Board Gamer YouTube kanaal.

Volg ons!