De Schatzoekers Van De Kuala-Archipel Review

Shuky

Gorobei

999 Games

1 - 4

45 minuten

7+

Adventure By Book: De Schatzoekers van de Kuala-archipel​; een stripboek vol robijnen, parels en beeldjes. Je hoeft ze alleen nog maar te vinden. Rugzak om, wandelschoenen aan en speurneus op. Laat de jacht beginnen.

• Het uiterlijk van Kuala is lekker toegankelijk. De illustraties zijn kleurrijk en het verhaal is humoristisch neergezet.
  • Je gaat door het verhaal en kunt als groep ten eerste zelf bepalen welk eiland je gaat bezoeken. Ten tweede kun je bepalen welke richting je op loopt, of wat je gaat bekijken. Op bijna alle plaatjes staan, soms verborgen, getallen. Zie je zo’n getal kun je, als groep. naar het plaatje met dat nummer bladeren en kijken wat daar te vinden is. Heel eenvoudig en het zorgt voor wat gespreksstof in de groep.
  • Daarnaast, en dit is eigenlijk gelijk ook het unieke verkooppunt van Kuala, krijgt iedere speler een eigen boekje. Dit boekje hoort bij een bepaald karakter in het spel en dit karakter heeft zo zijn of haar sterke eigenschap. De een is slim, de andere sterk. De een is snel, de andere praat met dieren. Dit komt in het spel terug doordat de karakter op bepaalde plaatjes andere dingen zien. Normaal kijk je allemaal naar hetzelfde plaatje in je boekje, maar waar de rest een dichte deur ziet, ziet het sterke karakter een nummer die naar een plaatjes leidt die een kapot geslagen deur wijst. Soms krijg je extra info, soms een heel eigen pad dat je kunt bewandelen, soms krijg je gewoon wat extra schatten. Dit is wel grappig. Het zorgt ervoor dat ieder karakter, iedere speler, zijn moment of fame krijgt. Iedereen kijkt even naar jou en luistert wat jij te zeggen hebt.
  • Per potje kies je een eiland om die te gaan onderzoeken. Je kunt deze eiland prima los behandelen, maar je kunt het ook echt als een campagne spelen. Afhankelijk van hoe goed je het gedaan hebt krijg je wat geld om uit te geven bij een marktkraam. Je kunt daar handige items kopen die je op het volgende eiland misschien kunt gebruiken.

• Dit is misschien een genre-breed puntje. Ik was op een gegeven moment wel klaar met dat continu verder- en terug bladeren.
  • Het is het aard van het beestje, klopt, maar er bestaat een kans dat je terwijl je aan het bladeren bent te weten komt waar er wat te halen valt. Wellicht is dit informatie waar je op het eiland waar je nu bezig bent niets aan hebt, maar soms ook wel.
  • Je moet het idee van de verschillende karakters in het spel ook niet te veel opblazen. Het niet zo dat je allerlei waanzinnige nieuwe en spannende verhaallijnen ontdekt. Soms is het ook zo dat het ene karakter meer te doen heeft dan de ander. Dit laatste gebeurt vaker met de lagere spelersaantallen.
  • Heel leuk dat dit spel de score aanpast aan de leeftijd van de spelers en de hoeveelheid spelers, maar ik vind het een beetje te veel van het goede dat ik eerst de ene schat in de ander moet omzetten, daarna met een leeftijdsfactor moet vermenigvuldigen, dan weer met een spelersaantalfacor, dan weer vermenigvuldigen met een getal dat hoort bij het een bepaald speltype. Dat had toch wat eenvoudiger gekund?
  • Het spel is, wat mij betreft, heel erg op families en (of met) kinderen gericht. De raadsels en het avontuur is iets te flauw voor volwassenen alleen of spelers die een echte breinbreker verwachten. In principe is de leeftijd op de doos ook 7+ en de illustraties zijn ook duidelijk op wat jonger publiek gericht. Dit is dus ook niet echt een minpunt, maar meer een mededeling van mijn kant om de verwachtingen wat te managen.

• Adventure by Book, waar Kuala onder valt, is een concept waarbij je door een boek bladert om een soort mysterie op te lossen. Van nummer naar nummer. Van plaatje naar plaatje. Ik heb een aantal van deze boeken ‘gespeeld’ en Kuala heeft binnen de groep het voordeel dat het elke speler een eigen karakter meegeeft. Deze persoon bekijkt het avontuur van een andere kant en ziet daardoor ander nummer in de plaatjes of heeft andere informatie. Dit werkt wel geinig. Heel veel spel zit er alleen niet in De Schatzoekers van de Kuala-archipel. Het is meer een plezierige gezamenlijke bezigheid.

6/10