Inspecteur Hoogstraten – Diamantbeurs Review

Diamantbeurs bordspel board game spel

Een recensie van het spel Inspecteur Hoogstraten, ontworpen door Daniel Badraun, met illustraties van Denis Martynets en uitgegeven door White Goblin Games.

De deuren van de diamantbeurs gaan open. Kostbare voorwerpen worden aan het grote publiek tentoongesteld. Bezoekers komen binnen, de beveiligers houden hun ogen open, net zoals elke crimineel met een gezonde ambitie. De alarmbellen gaan af. Inspecteur Hoogstraaten moet weer in actie komen in dit slagenspel met een twist.

diamantbeurs-bordspel spel board game white goblin games

• Persoonlijk ben ik niet zo goed in slagenspellen. Vaak is het wel handig dat je onthoudt wat iedereen gespeeld heeft. Ik ben meer een onderbuik-speler, dus ik vergeet dat nog wel eens. Het is wel een spelconcept dat velen onder ons van jongs af aan mee krijgen in de vorm van klassieke kaartspellen. Het introduceren van het basis idee van Diamantbeurs zal dus redelijk eenvoudig zijn.
  • Het basisidee is slagen halen. De hoogste kaart van de gevraagde kleur wint de slag. Aan Diamantbeurs zijn wat, in eerste instantie, interessante elementen aan toegevoegd. Ten eerste speelt het spel over 6 ronden en elke ronde krijg je punten afhankelijk van de kaarten die je hebt bemachtigd en de rol de je hebt gekregen. Rol, denk je wellicht? Ja, je hebt in Diamantbeurs een rol. Elke ronde begint met het plaatsen van blokjes in jouw spelerskleur bij een aantal roltegels. Later in het spel, als er 7-s zijn gespeeld, zul je nog twee keer blokjes moeten plaatsen en uiteindelijk, na de tweede 7, mag je een rol kiezen waar je op dat moment de meerderheid aan blokjes bij hebt. De rol geeft aan onder welke conditie je punten krijgt. Vaak heeft dit te maken met hoeveel kaarten je wel (of niet) aan buit hebt verzameld. Je mag niet elke keer dezelfde rol kiezen, dus je zult tijdens het spel steeds van rol moeten veranderen en dat betekent dat jouw speelstijl en doel ook per ronde verandert en dat is wel leuk.
  • De rollen zijn ook wel thematisch te noemen. Iedere rol heeft zijn eigen invalshoek en belangen. Ze vertellen een leuk verhaal binnen een vrij abstract slagenspel.
  • Buit is een ander geinig concept in het spel. Als je de regels leest doet buit je in eerste instantie denken aan het begrip 'troef', maar dit is het dus niet. In principe heeft de kleur die buit is geen extra waarde bij het uitspelen ervan, maar des te meer aan het eind. Sommige rollen hebben namelijk de eis dat je een x-aantal buitkaarten haalt, juist niet meer dan drie buitkaarten hebt en/ of de rol geeft je een aantal punten per buitkaart die je voor je hebt liggen. Het grappige is dat er tijdens het spel pas wordt bepaald wat die buitkleur zal zijn. Deze wordt bepaald door de speler die als eerste een 3 heeft gespeeld. Het zou dus zomaar kunnen dat dit aan het begin van de ronde is, maar ook meer richting het einde. Deze onzekerheid voegt ook een bepaalde spanning toe aan het spel.
  • Daarnaast vind je een aantal jokers terug in het spel. De 5-en. Deze kaarten hebben als het ware elke kleur in het spel en dit kun je dan weer wel vergelijken met een troefkaart. Je kunt hiermee een slag winnen, terwijl je niet de hoogste kaart hebt gespeeld. Behalve dan, als de gevraagde kleur de buitkleur is.

• Volg je het nog? Ik soms niet. Slagenspellen waar een nieuw element aan toe wordt gevoegd vind ik best interessant. Diamantbeurs voegt dan weer zoveel nieuwe dingen toe dat het heel wat minder intuïtief speelt dan ik bij het eerste pluspunt heb geschetst. Hoewel de nieuwe spelconcepten leuk zijn bedacht en in theorie erg leuk zijn, hebben ze ook een nadeel. Het spel speelt er soms een beetje stroperig door.
  • Bieden op rollen is leuk, maar je weet eigenlijk pas waarop je zou moeten bieden als twee van de drie biedrondes al zijn geweest. Je hebt aan het begin van een ronde geboden en voordat de 3 kaart mag worden gespeeld moet eerst een 7 worden gespeeld, die dus weer een biedronde inluidt. Je kunt wel een klein beetje inschatten wat je met jouw handkaarten kunt bereiken, maar je hebt toch een beetje geluk nodig wil het werkelijk volgens plan gaan. Juiste slagen halen. Juiste buitkleur. Het is ook maar de vraag of je na de eerste twee biedrondes en de vaststelling van de buitkleur nog kunt wisselen van strategie. Ik denk dat dit lastig wordt. Een groot deel van het spel is al gespeeld. De speler die de buitkleur vaststelt heeft duidelijk een voordeel. Hij of zij zal het waarschijnlijk niet nodig achten om van strategie te wisselen. Je kiest immers een buitkleur met een bepaald doel.
  • Het spel duurt wat lang voor een slagenspel. Wij zaten soms aan het uur. De combinatie van het stroperige spelverloop en het, voor dit spel, grote aantal speelronden zorgt ervoor dat het spel een à twee rondes te lang duurt. Dan moet ik er wel bij vermelden dat ik het spel telkens met nieuwe spelers speelde, spelers die niet bekend waren met het spel Diamantbeurs. Ik kan mij dus heel goed voorstellen dat als je het eenmaal vaker met dezelfde groep speelt, minpunt 1 en 3 dus ook een beetje wegvallen

• Concluderend, origineel is Inspecteur Hoogstraten - Diamantbeurs zeker. De toevoeging van de rollen, het bieden daarop, de daarbij behorende manier van punten vergaren en het concept 'buit' geven je tijdens het spelen genoeg stof tot nadenken. Ik denk wel dat het spel net tussen wal en schip zou kunnen vallen. Bij de doorgewinterde spellenspeler valt de willekeur van het bepalen van de buit en de onzekerheid van de juiste rol kunnen bemachtigen wellicht niet helemaal in de smaak. Voor de liefhebbers van het snelle kaartspel en/ of de klassieke slagenspellen bevat Diamantbeurs wellicht te veel poespas.

6/10