Mateusz Komada, Katarzyna Kosobucka

Lucky Duck Games, Celsius Online

1 - 4

45 - 60 minuten

12+

Creëer je eigen vechtmachines, de ene nog meer wanstaltig dan de ander, laat ze tegen elkaar vechten in de arena en vermorzel jouw tegenstanders.

• Mutants is een deckbuilding spel. Een spel waar iedere speler begint met eenzelfde stapel kaarten met bepaalde eigenschappen en gedurende het spel steeds meer kaarten bemachtigd om zijn of haar stapel kaarten beter te maken. Dit is al vaker gedaan, maar Mutants heeft iets unieks. Dit heeft te maken met hoe je kaarten uitspeelt, deployed. Dit is erg leuk en geeft een twist aan het hele bekende deckbuilding idee. Op jouw spelersbordje zijn namelijk slots beschikbaar. Als je een kaart uitspeelt uit je hand leg je die in het middelste slot en dan activeer je de deploy-eigenschap die op de kaart staat. Als je daarna weer aan de beurt bent, dan moet je, als daar een kaart ligt, het middelste slot vrijmaken. De kaart die daar ligt moet je dan naar het linker of rechter slot verplaatsen. De kaart die dan in dat slot ligt moet je dan afleggen waarbij je de afleg-eigenschap van die kaart activeert.
  • In plaats van dat je al je handkaarten in een keer uitspeelt, heb je dus snelle beurten.
  • Je kunt kaarten uit je hand ook inzetten als betaalmiddel voor betere kaarten. Dit werkt ook weer iets anders dan je misschien gewend bent. Elke Mutant heeft bepaalde gen-iconen op de kaart afgebeeld. Dit zijn de kosten en ook een betaalmiddel. In je beurt kun je ook twee kaarten afleggen met overeenkomstige gen-iconen om een geavanceerde mutant uit je eigen aanbod uit te spelen, in het middelste slot leggen. Wil je dus een mutant met een paars en blauw gen, dan moet je twee kaarten uit je hand afleggen met minstens een paars en een blauw gen-icoon. Dan activeer je ook de deploy-eigenschappen van de nieuwe geavanceerde mutant.
  • Je kunt ook goedkoper een geavanceerde mutant inhuren, dat kost dan een kaart uit je hand, maar dan deploy je die mutant niet, maar leg je hem te incuberen. Dit betekent eigenlijk dat je die mutants pas op hand krijgt als je weer kaarten bij moet trekken.
  • Beurt na beurt ga je door, totdat je geen handkaarten meer hebt. Dan is de ronde voor jou voorbij. Doordat sommige acties dus twee kaarten kosten en andere maar een is het goed mogelijk dat andere spelers meer beurten hebben dan jij. Efficiënt spelen wordt dus ook beloond.
  • Als de gehele ronde voorbij is trek je weer bij tot zes handkaarten. Liggen er geen kaarten meer op jouw trekstapel moet je een van jouw mutanten uit je aflegstapel, voordat je die schudt, bevriezen. Dit is een van de manieren om punten te scoren. Op elke mutant staat een puntenwaarde, die kan vast of variabel zijn, en aan het einde van het spel krijg je nog punten voor elke mutant die je hebt bevroren. Je bent dus niet alleen een deck aan het bouwen, maar ook je deck kaarten slim aan het afbreken. Elke keer als jouw trekstapel op is mag je een kaart bevriezen, maar er zijn ook kaart-eigenschappen die je dit sneller laten doen. Dit mechanismen stelt je voor lastige keuzes, want de betere kaarten zijn vaak meer punten waard. Wanneer ga je die uit je stapel verwijderen? Ga je dat wel doen? Hoe krijg je de meeste punten uit de kaarten met een variabel puntenaantal?
  • Een andere belangrijke manier van punten scoren is het krachtspoor op het centrale bord. Aan het einde van elke ronde wordt bekeken wie het sterkste is, dit wordt bepaald door de positie op het spoor, en de sterkste speler krijgt meer punten dan de nummer twee. Ook is het zo dat aan het begin van jouw beurt bekeken wordt of jij andere spelers compleet overheerst. Sta je helemaal bovenaan het krachtspoor en de andere spelers staan op de laagste drie plekken van het spoor, dan krijg je wat extra punten. Het puntenaantal voor het sterker zijn dan andere spelers wordt elke ronde, er zijn er vijf, steeds hoger.
  • In het basisspel zitten al redelijk wat kaarten waaruit je aan het begin van het spel je voorraad geavanceerde mutantenkaarten draft. Voor mensen die gelijk willen beginnen of het spel willen leren kennen zitten er vooraf samengestelde decks van kaarten in het spel. Deze worden beschreven op aparte kaartjes en het fijne is ook dat er bij staat wat je allemaal met dit deck kan. Dit vond ik zelf erg fijn. Het is aan jou om te kiezen wat je daarvan gebruikt, maar ik vond het prettig om te weten wat ik met de kaarten zou kunnen doen.
  • Deze vooraf samengestelde decks hebben ook elk een andere focus en zo zie je goed welke paden je zou kunnen bewandelen.
  • Het spel ziet er goed verzorgt uit.
  • Mutants kan ook solo gespeeld worden. In de doos zitten een aantal solo eindbazen, zo moet je het maar zien, met een bijbehorend stapeltje kaarten en een eigen manier van spelen. Dit werkt prima.

• Er zit toch best veel interactie in het spel. je bent continu bezig om je eigen en andermans positie op het krachtspoor te beïnvloeden, plus er zijn kaarteigenschappen die waardoor andere spelers kaarten moeten afleggen of om moeten draaien, waardoor afleg-eigenschappen wellicht niet meer geactiveerd kunnen worden. Dit kan zeker impact hebben op jouw strategie. Ben je dus iemand die krijg zijn eigen ding doet en er niet van houdt als iemand zich met jou en jouw spel bemoeid, dan is Mutants wellicht niet voor jou.
  • Je weet, en ik denk dat je dat ook niet helemaal kunt weten, gewoon niet wat elke kaart van je tegenstander(s) doet of welke invloed het potentieel kan hebben op jouw mutanten.
  • De combinatie van de twee punten, waar vooral het eerste punt meer met smaak te maken heeft dan dat het echt een minpunt is, zorgt er voor dat het spel een beetje chaotisch kan zijn.
  • Zelf wordt ik niet heel enthousiast van de illustraties. Ik zeg niet dat ze lelijk of slecht zijn, maar het is gewoon niet mijn stijl.

• Mutants is een compacte deckbuilder, je zult geen tientallen kaarten bijkopen, met wat LCG vibes. Het spelmechanisme van het uitspelen van kaarten in het middelste slot en om die in een volgende beurt te verschuiven naar een slot ernaast voelt heel uniek en vraagt je ook om heel anders naar kaarteigenschappen te kijken. In welke volgorde speel je ze? Als ik deze kaart nu speel is die dan niet kwetsbaar voor aanvallen van anderen, voordat ik de afleg-eigenschap kan activeren? Hoe houd ik kaarten met voortdurende vaardigheden zo lang mogelijk in het spel? Hoe zorg ik ervoor dat de verschillende mutanten elkaar versterken en niet alleen op zichzelf schitteren. Dit zijn een aantal zaken waar jij je mee bezig houdt en dit is gewoon erg leuk.

8/10