Natives Review

Natives Bordspel Board Game 1

Een recensie van het spel Natives, ontworpen door Alexey Konnov, Alexey Paltsev en Anatoliy Shklyarov, met illustraties van Fiore GmbH en Victor Zaburdaev, en uitgegeven door KOSMOS.

Breng voorspoed naar je stam. Jij bent het stamhoofd. Maak je stam groter, jaag op bizons, verbouw graan of behaag de goden door de juiste rituelen uit te voeren en totems op te richten.

• Natives is een drafting spel dat gebruik maakt van een open draft. Dat werkt goed, maar is wel wat minder spannend dan een dichte draft. Je draait een nieuwe kaart open. Legt het in het aanbod. Daarna selecteer je een beroep in je stam en pak je kaarten uit het aanbod. Simpel.
  • Elke speler en dus elke stam heeft een bepaalde kleur en je bent meer stamleden aan het verzamelen (en aan het opleiden) om bepaalde acties te versterken. Je hebt hierin echt het gevoel dat je het spel op een andere manier speelt dan jouw tegenstanders. In jouw beurt selecteer je een van de beroepen en afhankelijk van hoeveel stamleden daarbij liggen wordt de beroepsactie sterker. Hoe meer vissers je hebt opgeleid, hoe meer vissen je uit het aanbod in het midden kunt pakken. Hoe sterker je stamhoofd is, hoe meer stamleden je kunt rekruteren. Een sterke krijger laat je meer stamleden je uit het aanbod gevangen nemen (of scalperen?). Uiteindelijk krijg je voor al je verzamelde kaarten een x-aantal punten. Hoe meer vis je hebt, hoe meer punten je daarvoor krijgt.
  • De totems zitten er al bij en de rituelen uit de uitbreiding moeten er bij. Totems zijn eindespelscorecondities (bijvoorbeeld extra punten per mais die je hebt verzameld) en rituelen zijn kaarten die iets positiefs doen of negatiefs afhankelijk van of er aan een bepaalde voorwaarde wordt voldaan (de speler met de meeste van x, die moet y). Deze twee spelelementen maken het eenvoudige setjes-verzamel-mechanisme net wat interessanter. Ze vragen om wat extra oplettendheid van jouw kant. Je zult goed in de gaten moeten houden aan welke condities moet worden voldaan en welke spelers daar het beste gebruik van kunnen maken.
  • Door de totems zullen bepaalde items of beroepen meer waard worden voor jou in het spel en hierdoor verandert voor jou, naar alle waarschijnlijkheid, de focus in het spel. Je zult je uiteindelijk gaan focussen op de soorten die voor jou het meeste waard zijn, maar uiteindelijk krijg je voor alles wel wat punten en dat is duidelijk weergegeven op de kaarten.
  • Over het algemeen voegen de verschillende modules niet veel complexiteit toe aan het spel. Wel een wat meer interessante spelervaring en vooral ook gewoon wat variatie. De seizoenen zijn, naast de rituelen, een goed voorbeeld. Normaal eindigt het spel als de winterkaart wordt opengedraaid. Die zit ergens onder in de stapel verstopt. Met de seizoenenmodule heb je ook een lente, zomer en herfstkaart en die zorgen dat bepaalde acties anders of voordeliger worden, of geven de spelers een eenmalige optie als het seizoen begint. Dit is een leuk extra spelelement om mee te spelen en over na te denken.
  • Een geinig onderdeel van het hele setjes-verzamel-spektakel zijn jouw stamleden. Sommige stamleden hebben 1 kleur, sommige hebben twee kleuren. Je mag mensen van alle spelerskleuren rekruteren. Het is wel zo dat elk stamlid die niet jouw spelerskleur bevat je minpunten gaat opleveren en je zelf pluspunten krijgt voor elk stamlid met jouw kleur die in andermans stam is opgenomen. Waar jouw stamleden terechtkomen probeer je een beetje te beïnvloeden door de mensen die je zelf rekruteert, maar ook op het moment dat je met je krijger mensen gevangen neemt.
  • De eenvoudige regels en strakke uiterlijk, zorgen voor snelle beurten en een vloeiende spelervaring.

• Het basisspel is echt voor families. Heel rechttoe rechtaan. Ikzelf had al snel behoefte aan net wat meer diepgang en daardoor lijken voor mij, en waarschijnlijk andere veelspelers met mij, de seizoens- en rituelenmodule een vereiste toevoeging. Eigenlijk al vanaf spel 1.
  • Natives is ook uitgegeven als Inuit the Snow Folk. Die versie is beduidend mooier dan Natives. Natives is wel weer cleaner en daardoor duidelijker. De prijs van Natives is ook beter. Ongeveer 40 ten opzichte van 13 euro. Dat scheelt flink in de portemonnee.
  • Ik heb vernomen, via commentaren op bgg bijvoorbeeld, dat het spel cultureel gevoelig kan liggen. Of dat echt zo is, dat mag iedereen voor zichzelf bepalen. Ik heb niet het idee dat ze het hier anders hebben aangepakt dan bij het weergeven van elke andere cultuur in een bordspel. Het is een erg abstracte weergave van de werkelijkheid. Sommige culturele zaken zijn uitvergroot, sommige totaal genegeerd.

• Natives is een leuk spel met bekende spelconcepten. Het hele idee van het verzamelen van setjes van kaarten wordt interessant gemaakt door het idee dat je eerst jouw stamleden op een slimme manier moet opleiden tot volleerd visser of krijger, voordat je veel vissen of andere stamleden uit het aanbod kunt grijpen.

7/10