Palm Island Solo Review

Palm Island Bordspel Solo Board Game Portal Dragon Recensie 1

Jon Mietling

Jon Mietling

Portal Dragon

Handig is het niet, een beetje hout, steen en wat vis. De grondstoffen zijn op een hand te tellen op Palm Island. Zorg dat je jouw eilandeconomie in een handomdraai aan de praat krijgt en glorie en welvaart liggen binnen handbereik. De handen uit de mouwen steken dus, alleen dan krijg je de handen van de lokale bevolking op elkaar.

• Het is een klein en handzaam spelletje. Alles past in je hand, zoals de regels ook aangeven, en je kunt het dus overal spelen. Ik heb het bijvoorbeeld regelmatig in de auto gespeeld als we een lang stuk moeten rijden. Als bijrijder natuurlijk.
  • De regels zijn dus best eenvoudig. Je hebt een stapeltje kaarten in je hand. Elke kaart bestaat eigenlijk uit vier vlakken. Twee aan de voorkant en twee aan de achterkant. Deze vlakken staan voor goederen die je beschikbaar kunt maken of punten die je beschikbaar kunt maken. Als je een goed beschikbaar maakt voor gebruik, leg je die kaart op zijn kant achter in de stapel. Dit goed, of deze goederen kun je gebruiken voor het uitvoeren van acties. Als je een goed gebruikt, dan draai je de kaart weer rechtop in je hand. Elke beurt heb je de mogelijkheid om een van de acties uit te voeren op het bovenste vlak van de voorste twee kaarten. Dit kan zijn goederen gebruiken om kaarten te verbeteren, dit betekent omdraaien op een bepaalde manier, of goederen gebruiken om andere of meer goederen beschikbaar te maken. Soms kun je zelfs gratis goederen beschikbaar maken. Elke keer als je een actie uitvoert, dan plaats je die kaart (in de bijbehorende oriëntatie) achter in het stapeltje kaarten in je hand. Uiteindelijk wil je huizen en tempelkaarten een aantal keer verbeteren, en dus (om)draaien, zodat ze steeds meer punten waard worden. Je speelt acht keer door het stapeltje kaarten en dan tel je al jouw punten bij elkaar.
  • Het spel ziet er leuk uit en de iconografie is duidelijk. Dat moet ook wel. Je wilt bij het spelen van een pocket spel niet continu in de regels moeten koekeloeren.
  • Hoewel Palm Island maar weinig kaarten bevat, moet je toch slim spelen om goed te worden in het spel. De volgorde van de kaarten bepaald hoe je het spel zult moeten aanvliegen. Waar zitten de puntenkaarten en welke kaarten moet je activeren om die tempels en huizen steeds weer te kunnen verbeteren als ze voorin zijn aangekomen in jouw stapel kaarten. Welke goederen productiekaarten zijn dan voor jou belangrijk om te verbeteren. In welke oriëntatie is de markt, waar je bepaalde goederen kunt ruilen voor andere goederen, het handigst.
  • Het spel biedt, zoals ik bij de minpunten ook zal zetten, in de basis weinig variatie. Je raakt er wel een beetje verslaafd aan, omdat je het steeds beter wilt doen. Misschien kun je nog even door op die high, maar op een bepaald punt wil je meer. De feats maken het spel, bij het solo spel, daarom extra leuk. Dit zijn bonuskaarten die je aan jouw stapeltje kaarten mag toevoegen als je aan bepaalde voorwaarden hebt voldaan. Deze voorwaarden zijn niet zo eenvoudig. Je zult echt moeten werken om ze te behalen, maar als het lukt krijg je ook wat leuks om bij een volgend potje aan jouw spel toe te voegen. De doelen die je moeten halen zijn zo simpel als 30 punten halen tot bijvoorbeeld het moeten upgraden van bepaalde type kaarten naar niveau 2 of hoger. Het proberen te halen van deze doelen vond ik eigenlijk het leukste van het hele spel.

• Er zit weinig variatie in het spel. Je speelt altijd met dezelfde kaarten. Natuurlijk is de volgorde elk spel anders, maar daardoor verandert het spelgevoel niet. Het solo spel heeft daar wel een oplossing voor dus; feats.
  • Het spel bevat ook een memory aspect. Je zult goed moeten onthouden in welke volgorde de kaarten zitten, anders kun je makkelijk de fout in gaan. Je hebt net een andere kaart omgedraaid en nu heb je in een keer te weinig beschikbare goederen om die tempel te verbeteren. Ik ben zelf een onderbuik-speler, vandaar dat ik dit bij mijn negatieve puntjes plaats, maar om eerlijk te zien is dit meer een persoonlijke voorkeur dan een minder goed onderdeel van het spel. Je zult zelf goed weten of dit iets is dat je leuk of minder leuk vindt.

• Palm Island is een erg prettig spelletje. Het unieke is natuurlijk dat het in je hand past en dat je het daardoor overal kunt spelen. Het heeft wat verslavends. Wat het voor mij vooral leuk maakt, als solo speler, is dat je door de toevoeging van de feats elke keer een andere doelstelling hebt en je daardoor soms echt anders moet spelen dan je gewend bent.

7/10