Qwantum Review

Qwantum Bordspel Spel Board Game

Een recensie van het spel Qwantum, ontworpen door Stefan Kloß, Anna Oppolzer, Reinhard Staupe, met illustraties van Oliver Freudenreich en uitgegeven door White Goblin Games.

Qwantum is een nieuw spel in de Qwixx serie, misschien zag je dat al aan de Q en de W in de naam. Rol dobbelstenen met kleuren en getallen en vul de getallen slim in op jouw blaadje.

• Net als zijn voorgangers Qwixx en Qwinto heeft Qwantum simpele regels. Het heeft ook als doel om getallen in een bepaalde volgorde te zetten, maar scoort en werkt weer net anders. Hier krijg je per kolom punten. Je kijkt naar het een-voor-laagste getal en dat is het aantal punten dat je voor een kolom krijgt. Ondertussen moeten de getallen in de rijen oplopend, en na de witte streep weer aflopend, worden neergezet.
  • Je kunt elkaar lekker in de weg zitten. De actieve spelers mag rollen en, na eventueel nog een keer rollen, kiest ze een kleur, legt die apart, en vult die in op haar blaadje. Je telt daarvoor alle getallen van paars, bijvoorbeeld, en de witte dobbelsteen, bij elkaar op. Kijkend naar het plaatje hierboven dus waarde 7. Nadat de actieve speler zijn keuze heeft gemaakt, mag iedereen ook een overgebleven kleur kiezen, inclusief de actieve speler zelf. De actieve spelers heeft dus twee mogelijkheden om een getal in te vullen en kan met die eerste keuze een kleur gebruiken en afleggen die iedereen goed kan gebruiken.
  • Het speelt goed met alle spelersaantallen.
  • Je moet in het spel een beetje je geluk beproeven. Je wil graag hoge getallen in de kleurenrijen plaatsen, je wil immers veel punten scoren, maar hoe sneller je aan de hogere getallen begint, hoe moeilijker het wordt om oplopende getallen te blijven invullen. Vaak ben je dan steeds meer afhankelijk van je eigen beurt en kun je minder makkelijk meeliften op wat anderen gooien. Heb je eenmaal de witte streep bereikt, en kun je dus weer omlaag, is het ook handig als het laatste getal voor die witte streep vrij hoog is. Je hebt dan de grootste kans dat je die rij enigszins succesvol kunt afronden. Stress tot de witte streep, wat meer lucht erna.

• Natuurlijk, het is en blijft een dobbelspel, heb je wat geluk nodig als je succesvol wil zijn in Qwantum. Het kan zo zijn dat je een een beurt van een ander heel veel opties hebt en in jouw eigen beurt nauwelijks of geen.
  • De hele Qwixx familie, dus zo ook Qwantum, springt niet echt in het oog qua uiterlijk. Wat dobbelstenen en een scoreblaadje op de cover, dat is niet iets waarvoor ik naar de winkel zou rennen. Aan de andere kant zitten er wel weer heel wat plezierige potjes in een erg betaalbaar spel. Het is zo'n spel dat je bij de kassa snel nog even op de stapel legt.
  • De eindscore kan wel een vertekenend spelbeeld geven. Dit komt omdat het spel meteen eindigt als iemand zijn of haar kleurenrijen heeft volgeschreven. Je hebt dus niet evenveel beurten en over het algemeen is wel zo dat de speler die het spel eindigt ook het spel wint.

• Uniek voelt Qwantum niet, maar ik vind het wel een leuke toevoeging aan de Qwixx familie. om die spellen maar gewoon zo te blijven noemen. Snelle beurten, makkelijke regels en voldoende keuzemomenten. Een meepakker voor bij de kassa.

7/10