Sakura Arms Review

Sakura is volgens het altijd betrouwbare Wikipedia, kijk naar het Kōtahi figuur in Rising Sun van Eric Lang, de naam voor kersenbomen of kersenbloesem en staat voor vergankelijke schoonheid. Dat schoonheid vergankelijk is kun je wel zeggen als je je een paar dames kunt voorstellen die elkaar helemaal tot moes slaan.

Sakura Arms, uitgegeven door AEG, is een tweespelerspel waar je met je team van twee vrouwelijke karakters vecht tegen het team van je tegenstander. Het spel bevat meerdere karakters die elke een eigen set van basiskaarten en speciale kaarten hebben. Aan het begin van het spel kiest elke speler twee karakters uit en stelt zelf, vanuit de beschikbare kaarten van die figuren, een set kaarten samen om het spel mee te spelen.

Hoewel ik graag had gewild dat er meerdere vooraf samengestelde sets van karakters en kaarten waren, vind je in de regels voor je eerste spel voor iedere spelers een goede combinatie van twee karakters om mee te beginnen, kaarten die goed werken met elkaar en een korte uitleg hoe je het beste met de twee toegewezen karakters kunt spelen.

Waarom wil ik meer van die voorgeschreven karaktercombo’s? Nou, het samenstellen van je eigen set kaarten is leuk, maar je moet echt wel weten waar je mee bezig bent, anders creëer je wellicht iets wat totaal niet werkt. Je moet eerst een paar potjes gespeeld hebben om deze status te bereiken, dat wil je dan het liefst met een setje kaarten die je goed laten zien waar een karakter tot in staat is. Plus, soms wil je gewoon gelijk aan de gang en niet eerst een half uur bezig zijn met het lezen van de verschillende kaarten en het kiezen van kaarten die jou leuk of goed lijken.

Als je het spel eenmaal hebt gespeeld, spreekt vrijwel alles voor zich. Je moet je voorstellen dat je tegenover elkaar staat in een arena. In het midden van die arena vind je een lijn van roze bloesemblaadjes, tien maar liefst. Deze blaadjes geven de afstand aan tussen jouw karakters en die van je tegenstander. Dit is belangrijk, omdat je een kaart pas kunt spelen als je op de juiste afstand van je tegenstander staat. Elke kaart is anders. Sommige kaarten werken goed als je dichtbij elkaar staat, anderen weer goed met wat afstand tussen jullie beiden. Sommige hebben een bepaald bereik, zeg 4 tot 8, andere kaarten zijn heel specifiek en maar geschikt op een bepaalde afstand, namelijk 6 blaadjes.

Je kunt de blaadjes die de afstand weergeven manipuleren door ze van of naar andere ‘potjes’ te verplaatsen. Dit kan door middel van kaarten die je speelt, maar ook door standaard acties die je in je beurt kunt uitvoeren. Je kunt ze bijvoorbeeld van of naar je aura verplaatsen. Dit is eigenlijk een soort buffer van blaadjes die je kunt aanleggen zodat je bij aanvallen van je tegenstander niet gelijk blaadjes uit je ‘levenspotje’ hoeft te halen. Mocht dat toch het geval zijn, dan zijn die levensblaadjes niet gelijk verloren. Deze komen dan namelijk in het ‘flare bakje’. Dit bakje is weer handig, omdat je vanuit hier speciale kaarten betaald en kunt uitspelen. Deze kaarten zijn vrij sterk, zijn geen onderdeel van je trekstapel, maar moet je dus wel eerst betalen, voordat je ze kunt gebruiken. Daarnaast heb je nog een ‘shadow bakje’, dit zou je kunnen zien als een gemeenschappelijke bak opgebrande blaadjes. Uiteindelijk draait het alleen maar om de blaadjes in het levenspotje, als die van je tegenstander leeg is, heb je gewonnen.

Het spel werk verder als volgt. Een speler mag een enkele kaart met throughout erop spelen, of zoveel normale kaarten en standaard acties als ze wil. Elke aanvalskaart heeft zijn eigen bereik en sterkte. De verdedigende partij heeft altijd de mogelijkheid om een reactiekaart te spelen. Heeft ze die niet, dan wordt de aanvalskaart afgehandeld en dat betekent meestal dat iemand blaadjes uit zijn levens- of aura potje moet halen. Over het algemeen genomen is het zo dat als de speler kiest om schade vanuit zijn aura te nemen, hij meer blaadjes kwijt is. Hij moet dat aantal wel kunnen wegnemen, anders heeft hij geen andere keuze dan zijn levensduur te verkorten.

Je hebt ook kaarten die de hoeveelheid bloesemblaadjes in de verschillende bakjes beïnvloeden, kaarten die weer later gespeelde kaarten beïnvloeden, kaarten die jou voor een beperkt aantal rondes helpen en als ze opgebrand zijn ook iets doen, en je hebt reactie kaarten.

Elke rond trek je twee kaarten vanaf je trekstapel en aan het eind van de ronde mag je maximaal twee kaarten op hand hebben. Elke keer als je een kaart moet trekken en je kunt dit niet, verlies je een leven, en schud je alle gespeelde en afgelegde kaarten opnieuw. Dit kun je ook eerder dan, als je eerder een volle trekstapel wilt hebben, maar dit kost net zo goed een levensblaadje.

Speciale kaarten zijn trouwens nooit onderdeel van je trekstapel en kunnen, over het algemeen, maar een keer per spel gespeeld worden, als je de gevraagde flare blaadjes betaald.

Buiten de bovengenoemde wens om meer vooraf samengestelde setjes kaarten en karakters en dat ik vind dat het spel in eerste instantie niet heel intuïtief speelt met al die bakjes met blaadjes die je kan en moet beïnvloeden, vind ik Sakura Arms wel een geslaagd vechtspel.

Ik moet wel zeggen dat ik het meer een spel vind van subtiel voetenwerk dan een spel waar je agressief op elkaar inslaat.

Je bent je elke keer eigenlijk in een of twee rondes aan het voorbereiden om je tegenstander in ronde drie flinke schade toe te brengen. Een paar beurten om elkaar heen draaien, dan de klap. De klap wordt ontweken. Weer om elkaar heen draaien. Een klap. Soms duurt dat om elkaar heen draaien echt een paar rondes, ook afhankelijk van welke type omstandigheden de verschillende karakters prefereren, maar dan volgt er nog een donderklap.

Je bent continue de staat van het bord aan het beïnvloeden, om eens situatie te creëren die het beste past bij de kaarten van je karakter. Het zou zomaar kunnen zijn dat die staat ook gunstig is voor je tegenstander, of precies het tegenovergestelde, of zelfs, dit kan ook, gunstig voor een van je karakters en ongunstig voor jouw andere karakter.

Hieruit blijkt ook hoe belangrijk het is om een goede set van kaarten samen te stellen en ook twee karakters te kiezen die op de een of andere manier, met hun speciale manier van spelen, bij elkaar passen. Ik had niet het gevoel dat Sakura Arms een spel was dat je als onervaren speler even lekker meespeelt. Nu had ik bij mijn potjes het voordeel dat ik een tegenstander had die hetzelfde ervaringsniveau had als ikzelf, maar ik denk dat als je dit speelt met een ervaren speler, je helemaal wordt ingemaakt. Kansloos. Je moet echt wel weten wat je doet en een goed plan hebben.

Eigenlijk doet dit spel me erg denken aan collectible cardgames of LCGs, zoals Magic, Hearthstone bijvoorbeeld, maar dan vind je in dit kleine doosje al genoeg kaarten om heel wat spelletjes te spelen en hoef je niets bij te kopen.

Buiten dat het een lekker tweespelerspelletje is vind ik het ook leuk dat vrouwen de hoofdrol spelen in dit spel. Sterke vrouwen. Op sommige kaarten hebben ze het toch weer niet kunnen laten om ze iets rondborstiger te maken dan nodig, maar over het algemeen vind ik Sakura Arms er leuk uit zien. Dit kan ik voor zowel de illustraties als de roze bloesemblaadjes zeggen. Het bord zelf is niet per se mooi te noemen, mede door de vele pijltjes en stukken tekst, maar hierdoor is hij wel functioneel en dat is ook wel weer prettig.

Uiteindelijk zal het trage karakter van het spel, het subtiele voetenwerk waar ik het hierboven over had, niet elke vechtspelliefhebber aanspreken. Sommigen zullen het veel leuker vinden om elke beurt een beuk uit te delen.

Ik heb me in ieder geval uitstekend vermaakt en mijn tegenspeelster, mijn vriendin die normaal niet heel erg van spellen houdt met directe confrontaties, vond het evenzo leuk.

Op het moment van het schrijven van deze recensie heb ik Sakura Arms 4x gespeeld.

One thought on “Sakura Arms Review”