Sprawlopolis Review

Quined Games

1 - 4

15 - 20 minuten

8+

Hijskranen, stijgers en cementwagens. Stamp een stad uit de grond in Sprawlopolis, een spel met 18 kaarten van Quined Games.

• Sprawlopolis zit in een klein doosje en neemt nauwelijks ruimte in.
  • Elke kaart, er zitten 18 kaarten in het spel, is tweezijdig. Op een kant staan manieren om punten te scoren en een getal in de linker bovenhoek. Aan de andere kant is de kaart in vieren verdeeld, met op elk deel een illustratie van een stadsgebied (park, woonwijk, industrie etc.) en door die stad lopen wegen. In elk spel draai je drie kaarten open naar de scorekant en de rest wordt op een stapel in het midden van de tafel gelegd. De getallen op de drie scorekaarten worden bij elkaar opgeteld en dat is de doelscore. De combinatie van van scorekaarten is elk spel weer anders. Dit zorgt ervoor dat je elk spel andere uitdagingen hebt en elk spel heeft ook zo zijn eigen moeilijkheidsgraad. De scorecondities met lagere getallen zijn lastiger dan de scorecondities met de hogere getallen. Voor zo’n klein pakje kaarten heeft Sprawlopolis een goede herspeelbaarheid.
  • In principe speel je elke beurt een kaart uit en plaats je die in je stad. De rest geef je door. Het is een coöperatief spel. Je mag over het spel praten, maar niet vertellen wat er precies op de kaarten in je hand staat. Dit werkt heel eenvoudig en je bent zo aan het spelen.
  • De puzzel die je voor je kiezen krijgt is niet altijd even makkelijk. Je krijgt punten voor elk grootste aaneengesloten gebied per gebiedssoort, voor de verschillende scorecondities en je krijgt minpunten voor elke weg in je stad. Soms heb je tegengestelde belangen. Soms heb je wat geluk of pech met de volgorde van de kaarten die je trekt, maar het is altijd een leuke uitdaging.

• Het is een coöperatief spel. Het speelt van 1 tot en met 4 spelers. Ik vind het coöperatieve deel niet zoveel toevoegen. Je kunt geen taken verdelen. Je hebt geen aparte karakterkaarten met andere eigenschappen of iets vergelijkbaars. Solo is waar dit spel het beste tot zijn recht komt. Je kunt dan elke keer uit drie kaarten kiezen en je gaat door totdat alle kaarten op zijn, zoals in het coop spel. Net zo lastig af, maar het speelt wel vlotter.

• Fantastisch solo puzzel spel met een goede herspeelbaarheid en genoeg uitdaging dat in een kwartiertje speelt. Een topper.

8/10