Starlight Stage Review

Hironatsu Yamada

Studio TEAS, Yousuke Ikeda, E.A.

Japanime Games, Schrodinger Games

3 - 4

30 - 60 minuten

10+

Eigenlijk ben je in Starlight Stage een eigenaar van een talentenfabriek. Zorg dat jouw meisjes, girls only deze keer, zoveel mogelijk in de spotlights komen te staan. Sommige meisjes kunnen goed zingen, anderen zijn weer goed in acteren, en anderen zijn goed in, uhm, tja…

• Het is een kaartspel met leuke illustraties. Je kunt je afvragen of sommige illustraties zo expliciet moeten zijn, dat wel. De iconografie is ook prima.
  • Het thema is leuk. Al is het voor ons Europeanen misschien moeilijk voor te stellen waar we het over hebben en wat er allemaal komt kijken als we het hebben over Idolen.
  • Het spel lijkt een beetje op Splendor, maar je hebt wat meer opties in je beurt. Je begint met drie start Idol kaarten. Op een idoolkaart staat een bepaald type en een hoeveelheid symbolen. Hartjes, diamantjes, muzieknoten. Je moet dit zien als de dingen zijn waar deze meisjes goed in zijn. Hun kwaliteiten. De startkaarten hebben maar een van die drie symbolen. Het zijn beginnende supersterren. In je beurt moet je een van jouw idolen uitspelen en hiermee kun je vier dingen doen. Je kunt ze ervaring op laten doen in de vorm van het aanschaffen van eventkaarten. Deze eventkaarten geven je fiches met dezelfde symbolen als de idolen hebben, of er staan vergelijkbare goud omrande symbolen afgebeeld op de kaarten. Je kunt, als je eenmaal wat ervaring op hebt gedaan, een idoolkaart uitspelen om daarmee een beter idool aan te schaffen. Daarmee vervang je de gespeelde idoolkaart voor de nieuwe. Heb je eenmaal betere idolen, met meer symbooltjes op de kaart, of heb je heel wat fiches verzameld, dan kun je Fame kaarten kopen. Die geven je de meeste punten. Dan wel een direct aantal punten, dan door middel van een speciale conditie waaraan je zo goed mogelijk moet voldoen (punten voor bepaalde fiches of kaartsoorten bijvoorbeeld). Herken je een beetje Splendor hierin? Het belangrijkste is dat hier een beetje deckbuilding, of eigenlijk handbuilding, aan is toegevoegd. Dit is heel leuk, maar het spel is daardoor dus ietsjes trager. Er is eigenlijk een trede aan de trap toegevoegd. Ook is het zo dat je bij Spendor een tableau van kaarten opbouwt, om daarmee steeds betere kaarten aan datzelfde tableau toe te voegen. In Starlight Stage heeft deckbuilding dit aspect van het spel overgenomen. Je bent stap voor stap je idoolkaarten aan het verbeteren. Je bouwt in Starlight Stage wel een tableau van kaarten op, in de vorm van eventkaarten met goud omrande symbolen, maar deze kaarten moet je weer inleveren als hier iets voor aanschaft.
  • Je kunt ook zelf met het aanbod van kaarten spelen. Aan het begin van je beurt mag je namelijk een nieuwe kaart in de markt leggen. Je mag zelf kiezen of je een kaart van de event, idool, of fame stapel opendraait. Hiermee vergroot je de kans op een goede kaart voor jezelf, maar misschien ook wel voor je tegenstanders. Het zou zo maar kunnen zijn dat jij die nieuwe kaart niet kunt aanschaffen, maar je buurman wel. Zeker als meerdere spelers naar de zeer krachtige scout events aan het zoeken zijn, deze geven je namelijk een aanvullende start-idoolkaart, is dat wel spannend.
  • Het is ook een race. Als de stapel Fame kaarten op is, dan is het spel voorbij. Je bent dus eerst wat ervaring op aan het doen, je verbetert je idoolkaarten en schaft af en toe een Fame kaart aan als je de juiste idool daarvoor hebt. Op een bepaalt moment in het spel komt er een kantelpunt. Een of meer spelers hebben hun idolen voldoende verbeterd en kunnen met hun handje kaarten beurt na beurt Fame kaarten blijven kopen. De spelers zullen in die fase ook steeds vaker gaan kiezen om aan het begin van hun beurt een Fame kaart open te draaien. Het spel racet naar het einde. Dit zorgt voor een flinke dosis spanning en legt wat extra druk op je spel. Je zult efficiënt je beurten moet plannen en uitvoeren. Voor een beetje aanmodderen is geen tijd.

• In het spel zitten drie scout kaarten tussen de events. Deze kaarten kosten wel wat, namelijk een tweetal goudomrande gelijke symbolen die je alleen krijgt bij het aanschaffen van andere eventkaarten. Ze zijn, zoals al gezegd, wel enorm krachtig. Zeker als je ze vroeg kunt kopen. Als je ze koopt mag je namelijk eenmalig een nieuwe start-idoolkaart aan je voorraad toevoegen. Aangezien je elke beurt minstens 1 idoolkaart uit je hand moet spelen, bij het aanschaffen van eventkaarten mag je meerdere kaarten uitspelen, geeft een extra kaart je dus gewoon een extra beurt elke ronde. Deze kaarten komen bij toeval, het is en blijft een kaartspel, op tafel. Heb je meerdere rondes een actie meer dan je tegenstanders, of misschien zelfs twee, of drie als je geluk hebt, dan ben je bijna onverslaanbaar. Een leuke kaart. Een relatief dure kaart. Maar iets te sterk. Wat mij betreft had hij nog iets duurder mogen zijn.
  • Ik vind het doosje niet ideaal. Het heeft een niet standaard vorm. Zeker als je kijkt naar de Amerikaanse en Europese uitgevers. Plus, er zit veel lucht in.

• Ik kan niet anders dan Starlight Stage vergelijken met Splendor. En dan in combinaties met het opbouwen van je stapel van drie kaarten (of meer dan dat, als je de scout hebt bemachtigd). Is het met die toevoeging dan in een keer origineel? Weet ik niet. Het voelt gewoon bekend aan. De combinatie maakt het wel een tikkeltje trager. Een tikkeltje. Het thema past in ieder geval perfect bij de mechanismen. Je bent je idolen aan het helpen de ervaring op te doen om uiteindelijk een superster te worden. Dat verhaal wordt goed door de kaarten verteld. Al moet ik wel zeggen dat naarmate het spel vordert het toch steeds meer een icoontjes-in-punten-omzet-feest wordt in mijn hoofd. Geen probleem, ik wordt graag uitgenodigd.

7/10